![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hur gör ni rynk i ärm/benslut?
Jag har tänkt sy både shorts och blus med rynkning i ärm- och benslut. Längst ut ska jag sy rullfåll och någon cm ovanför fållen vill jag ha en resår/rynkning som gör att det blir puffärm/ben. Någon som har något smidigt sätt på förslag? Jag har lite idéer, men man är ju lat av naturen och vill gärna ha lite facit på att det blir bra
![]() Hälsn. Anette |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag har gjort så här;
Först måttat på kroppsdelen hur hårt jag vill att resårens kall sitta. Sedan har jag delat upp resårlängden på fyra och markerat med nålar dessa punkter. I nästa steget har jag delar upp ärmen på fyra och markerat dem med nålar. Sedan har jag nålat fast resåren i ärmen så att resårens och tyget markeringar hamnat rakt över varandra. Sedan har jag sträckt ut resåren så att de och tyget har blivit lika långa. Då har rynkningen blivit jämn och fin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Gumpans förslag är bra. Jag har två till. Vilket som är allra bäst beror på tygets tjocklek, och om man ska tvätta jätteofta (resår kan töja sig ibland).
metod 2: sy bred gles sicksack över en resårtråd (rundresår). Se till att inte sy i resåren. dra ihop till rätt längd efteråt och knyt ihop. Man kan se om man har en speciell pressarfot som gör det extra lätt, men det är inte nödvändigt. metod 3: Sy fast en färdig snedremsa och använd den som kanal för att trä i resårbandet. Blir mjukt och skönt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Citat:
Du kan antingen sy ihop resåren till en ring först och sedan sy fast det i plagget eller så kan du syfast resåren innan du har sytt ihop sid- sömmarna. Nu har du tre bra förslag att välja på ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack för goda råd! Nu är det bara att prova
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:44.