![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Hej på er!
Såhär är det, jag har knappt sytt något sedan jag gick i högstadiet.. är numera 24. Det närmaste symaskinen jag kommit är när jag i vintras med mammas hjälp sydde en gardin, dvs enbart raksöm. Så, jag är INTE duktig på detta, ni måste förklara som ni förklarar för ett barn... nästan! ![]() Till problemet, jag skickade efter en bikini, som är min drömbikini. Tyvärr är trosan väl stor, den sitter väl okej, med med tanke på att de brukar bli fladdriga i vattnet så är den för stor. Och alla andra storlekar är slut på hemsidan, så jag har att välja mellan att skicka tillbaka den, eller försöka sy in den. Det är en trosa av boxermodell. GÅR det? Har suttit och läst här på forumet att det är många som syr sina egna bikinis, så det borde väl funka att sy in en också? Men hur ska man göra, rent praktiskt? Vad ska man använda för söm? Måste man ha någon speciell tråd? Mamma har aldrig sytt i badkläder, så hon var osäker på hur man ska göra, eftersom det ska stretcha, så att inte det blir hål i tyget efter användande? Åh, jag hoppas verkligen det går att fixa, bikinin är så snygg! Här är en bild : http://nattfrost.mine.nu/?p=3641 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Om inte linningen )det horisontella "bandet" i överkanten på trosan) är för styv kan du förmodligen helt enkelt sy in lite i varje sida.
Då vänder su trosan ut och in, viker i sidsömmen och str en söm en bit innanför den gamla sömmen. Sy hela vägen upp i linningen. Sy inte in för mycket. Om du till exempel syr en cm innanför den gamla sömmen så blir det i praktiken en cm mindre tyg på varje sida av varje söm du syr. Alltså fyra cm mindre omkrets totalt. Vad gäller söm och inställningar på symaskinen så beror det lite på vad du har för maskin. Läs vad som står i manulaen om att sy i elastiska tyger. Troligtivs har du någon lämplig söm att sy med, men det är så olika på olika maskiner, så det är ju inte så lätt för oss att ge dig något specifikt tips här. Välj en nål för elastiska tyger. Såna nålar har en spets som inte sticker sönder tyget. Anävnder man istället en vanlig nål finns risken att det börjar gå maskor vid sömmen efter ett tag. Så en ny tunn nål avsedd för elastiska tyger bör du ha. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Ser ju inte riktigt hur modellen är gjord på bilden, verkar inte finnas någon sidsöm, stämmer det?
Om du ska sy in den tror jag nämligen det blir enklast att göra i sidorna. Så även om det inte finns någon sidsöm så tror jag det ändå är bästa stället att ta in på. Sätt på dig bikinin ut och in och nåla så de sitter bra. Sy med smal sicksack där nålarna är. Sära sömsmånen och sy över sömmen med trestegssicksack. Klipp bort eventuellt överflöd av smömnmånen. Micronål eller jerseynål funkar bäst till denna typ av tyg. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:06.