![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Sy i ärmar
jag har sytt ganska få jackor, provade ett nytt mönster idag och.. ja.. jag var enligt tabellen en small, dessvärre får jag knappt igen den, ärmhålen var för små, så också ärmarna.
aja, problemet när jag sydde låg i att sy i ärmen. hur får man det bra över ärmkullen, hur gör ni? tyckte att det var svårt att snygg sy fatsdet överflödiga tyget från ärmen på själva jackan. hjälp? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag antar att mönstret visade var du ska hålla igen ärmen. Om du maskintråcklar två rader alldeles intill varandra (på sömsmånen, men innanför där sömmen kommer, så att du inte syr över tråckelstygnen när du syr fast ärmen), så borde det extra ärmtyget ligga nästan platt när du syr ihop. Och man kan inte använda för många knappnålar...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Du måste sy inhållningstrådar över ärmkullen.
Har du använt ett mönster finns det markerat. Sy 2 raksömmar med långa stygn med ca 1/2cm mellanrum, just över det runda på ärmen. Knyt trådarna i ena änden . För att dom inte skall åka ut när du drar. Dra i båda undertrådarna från andra sidan (som när du rynkar).Du skall minska vidden över ärmkullen utan att det blir rynkor pressa noga. Ett bra knep är också att köpa en ärmfisk, det är en smal axelvadd kan man säga som du stadgar sömmen i ärmkullen med. Det brukar ge lite mer stil åt tråkiga ärmar. /Bibbi ps var noga att markringar för fram och axelsöm kommer rätt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hoppsan nu fick du visst 2 svar nästan samtidigt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hej!
Det brukar vara så att man behöver "hålla in" tyget över ärmkullen med hjälp av rynktrådar. Jag brukar sy två sömmar (med längsta stygnlängden) bredvid varann längs med sömsmånen över ärmkullen. Sen drar jag lite i i rynktrådarna så att ärmen får samma mått som ärmhålet. Det brukar oftast gå att fördela tyget så att det inte uppstår några rynkor. Hoppas att det var till någon hjälp. Det är alltid svårt att förklara med bara ord ![]() /Zelda |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Snarare 3!!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Good minds think alike!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
När du gjort det som de andra föreslagit är det viktigt att ärmen inte blir för rynkig, får inte bli "puffärmsveck" på ärmkullen, blir det för mycket rynkor måste du i stället klippa ur lite under ärmen på fram och bakstycket. Finns inget som ser mer hemmasytt ut än för mycket rynkad ärm! Lättast är att då du hållit in så mycket i rynktrådarna att det ser snyggt ut kan få hjälp att nåla på ärmen då du har jackan på dig, från rätsidan med invikt sömsmån. Nåla precis i kanten av sömsmånsinvikningen så kan du då du tar av jackan flytta en nål i taget till avigsidan och du behåller passformen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
oj vad många svar, tack så jättemycket!
ska sy mer i morgon, har varit och lånat en massa ingelisetidningar på biblioteket, så imorgon blir det syjunta. trevlig helg |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Ville tipsa om ett enkelt sätt att sy ärmkullar, fick tips av en skräddare att sy ärmkullen först(utan rynktråd) och sedan
ärm och sidsöm som en enda lång söm och har fått fantastiskt resultat varje gång. Jag har provat med rynktrådar och de tradtionella sätten men aldrig blivit riktigt nöjd med resultatet. Det här sättet går fort och är väldigt enkelt. Prova! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Jenny, ett problem med ditt sätt är väl att på många jackor och kavajer ska ju inte ärmsöm och sidsöm mötas...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Tänkte bara ge ett tips till:
Jag tycker det blir bäst om man låter bli att hålla in tyget precis vid axelsömmen och någon centimeter före och efter den. Det blir snyggare så helt enkelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:46.