![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Tyg att använda som nacklapp (får inte dra ihop sig vid tvätt)
Hej!
Hade tänkt att jag skulle börja sy fast nacklappar på tröjorna jag syr. Har då tänkt mig att jag ska införskaffa något tyg, som jag sedan screentrycker på, och syr fast i nacken på tröjan. Problemet är ju dock att tyg krymper i tvätten, jag sydde en tröja nu innan jul som jag sydde fast en figur i nacken på, vid tvätt så drog figuren ihop sig mycket mer än t-shirten, gick att stryka ut, men det var inte så snyggt. Så jag undrar om det finns något tyg man kan använda sig av, för ändamålet, och som går att trycka på. Vänliga Hälsningar Per |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Är inte säker på vilket tyg som är bäst, men jag tvättar alltid alla tyger som riskerar att krympa innan jag syr någonting av dem. Annars skulle man ju aldrig veta om det färdiga resultatet blev användbart eller inte, eftersom tyg kan dra ihop sig på alla möjliga sätt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag håller med, alltid tvätta först. Den första krympningen är alltid värst, sen är det marginiellt om ens det.
Jag tvättar alltid före jag syr! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
En annan anledning till att jag tvättar är att jag vill kontrollera tygets kvalitet. Det skulle ju inte vara så kul att lägga ner en massa timmar på att sy någonting för att sedan märka att tyget jag sytt av blir noppigt i första tvätten. Alltid tvätta alltså!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
jag använder mig av bomulls och polyesterband som jag trycker på
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Var får man tag på sånt band?
Finns det tjocka såna band? Mina lappar ska vara 8x4cm ungefär. Visst, jag brukar tvätta mina saker också, innan jag trycker åtminstone. Men hur funkar det när de massproducerar, de tvättar väl knappast tyget? Kläder man köper drar ju ihop sig när man tvättar dem första gången, generellt sett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
jag köpte 4 cm band hos textilcentrum i sundbyberg
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
pneumonia >>
Nu kan jag inte uttala mig hur andra företag gör men där jag jobbar så förkrymps tygerna alltid innan man skär ut. På riktigt stora företag där man antingen har inhouse produktion av tyger eller köper in stora kvantiteter så tror jag att man och förkrymper på något sätt. /L |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Köpte bomullsband på stoff och stil, men det är ju på tok för grovt
![]() http://www.stoffochstil.se/ImageRoot...81/80081_l.jpg Någon som vet en annan affär som har? |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:14.