![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
sammet
Hej
Vad ska jag tänka på om jag ska sy i en kavaj i sammet 100% silk förutom att investera i en sammetspress. Är det svårt att sy i? anette |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det viktigaste är att Du lägger alla mönsterdelar åt samma håll, med luggen uppåt på tyget.
Annars blir det färgskiftningar. Särskilt svårt att sy i sammet tycker jag inte att det är. Det är noggrannhet som gäller, liksom vid all sömnad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Forumvärd
|
Som sagt, se till att mönsterbitarna ligger åt rät håll. Inte enbart "upp eller ned" är viktigt, utan också att du följer trådraken. Hamnar en bit bara lite snett syns det ändå på det färdiga plagget om man tittar noggrant.
Är det lång lugg kan det i vissa fall vara så att man råkar "sy ner" luggen, på samma sätt som med fuskpäls och andra tyger med lugg. Det brukar dock gå rätt enkelt att peta upp trådarna, efter att man sytt, och sker egentligen bara när du syr sömmar vinkelrätt mot trådraken där luggen på tyget är böjt mot sömmen, med andra ord, inte särskilt ofta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack
Då vet jag, det känns som jag kanske skulle klara detta anette |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Forumvärd
|
Det tror jag säkert att du kommer att göra.
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:52.