Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2007-12-16, 11:48   #1
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad

Placering av stålen? Och hur hantera två lager tyg?

Äntligen har jag kommit igång och ska nu börja knåpa ihop en provkorsett innan jag sätter saxen i det riktiga tyget.

Ja, jag har sökt i forumet.

Jag syr utifrån Simplicity 9769, där korsetten sys i endast ett lager tyg och där stålen placeras rätt över sömmarna. Problemet är då att jag vill sy två lager tyg och tyckte att "stitch in the ditch" vore en jättebra lösning på hur jag bäst skulle fästa yttertyget i innertyget (där stålen sitter). Men det går ju inte om jag inte vill sy tvärs igenom stålen, och det tror jag inte ens min maskin klarar av .

Lösning 1: Flytta stålen en aning, 4-5 mm, så de sitter vid sidan om sömmarna och sy i diket. Ev. problem: Flytt av stålen gör att korsetten blir skev? (jag har bara ett stål per söm i princip, så det önskade ett stål på ömse sida om varje söm är omöjligt)

Lösning 2: Låter stålen sitta där de ska sitta och fäster innertyg till yttertyg vid kanterna endast (överkant, nederkant, planschett och öljettkant). Ev. problem: Yttertyget rör sig alldeles fruktansvärt?

Lösning 3: Har jag inte kommit till än.

Vad har ni för åsikter? Ni kanske har någon bättre lösning på det hela?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:00.