Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-07-08, 23:18   #1
beda beda är inte uppkopplad

Tråden går av - varför??

Någon som har en sån här maskin och kan komma med tips? Tråden vid grön markering går av hela tiden, har inte lyckats sy mer än 5 cm idag.Har inte hittat instruktionsboken heller (renovering), så ingen hjälp där. Maskinen är ju gammal, men har nyligen varit på service. Den fungerade efter det, men så plötsligt går det bara inte.
Bifogade bilder

beda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-09, 07:30   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Vet inte om du vet så jag skriver...

Det är viktigt att man trär den gröna tråden före den blå. Annars hamnar de i fel ordning med följden att tråden ofta går av.

När man trär overlocker så brukar man rekomendera ordningsföljden grön, blå, gul och sist röd. Som klockan med start kl 12. Speciellt viktigt med grön och blå.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-09, 08:04   #3
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad

Det där kan antagligen skilja mellan olika märken för min overlock träs "innifrån och ut". Dvs man börjar med den innersta undertråden och trär sedan yttre undertrådar.
Samma sak med övertrådar - först de inre och sedan den/de yttre.

Andra tänkbara problem kan vara skräp mellan trådspänningsplattorna alternativt något annat som förhindrar att tråden löper fritt. Hur känns det när du drar i den när pressarfoten är uppe?

När jag syr med exponerad resår så får jag sy lite försiktigare för resåren kan nypa lite i tråden vilket gör att den ibland går av om man kör för full speta.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-09, 10:18   #4

Det lyckas dåligt...tråden löper fint när jag drar i den och jag har trätt i rek. ordning nu. Fortfarande så går den gröna tråden av. Får väl bli symaskinsreparatören, fast jag vill ju sy nu. Långt är det till honom också. Tack till er som svarat.
Gammal 2007-07-09, 10:34   #5
gullum gullum är inte uppkopplad

Har haft samma problem. Då hade jag lyckades få in tråden under loopen så att tråden gick av. Har du kollat och bytt nålarna?
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-09, 10:47   #6

Nålarna verkar ju helt okej, men får väl testa med att byta då. Vad är "loopen" på maskinen?
Gammal 2007-07-09, 11:10   #7
gullum gullum är inte uppkopplad

Loopen är som en tunn arm med ett hål längst ut där du trär in tråden. På min maskin hade övertråden lagt ser under den armen och därmed gick tråden av.

Att byta nål brukar också kunna hjälpa, inte allltid man ser med ögat att en nål är skadad
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:00.