![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Vad bör man tänka på vid köp av overlockmaskin?
Jag har länge velat fram och tillbaka om att köpa en overlock. Jag har sytt en del på overlock, men alltid på andras maskiner. Tyvärr har jag inte längre möjlighet att låna maskin av vänner och känner ett starkt sug efter att köpa en egen. Och då dyker det upp: vad ska jag tänka på vid köp av en overlock?
Det känns som en värld jag inte ens nosat på... därför hoppas jag nu på er hjälp! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Dags för dig att besöka olika symaskinshandlare och testa de olika overlockerna. Bestäm vad du vill ha ut av maskinen (antal trådar, sömmar) och köp sedan en som du trivs med. Be att få trä de olika overlockerna för att se om det är någon som är enklare eller rent ut sagt hopplös. Vilka tyger har du tänkt sy i så tag med tygprover för att se hur sömmarna ser ut och hur lätt det är att ställa om maskinen. Sen har vi ju det där med prislappen! Det går alltid att byta upp sig eller köpa en separat coversömoverlock längre fram i tiden.
Jag skaffade den enklaste Berninan för jag hade använt en B tidigare och gillade den. Försäljaren såg till att jag kunde hantera overlocken innan jag fick gå! Sedan var det ju det där med pengar också. Jag hade inte hur mycket som helst att lägga på en overlock och de mer avancerade modellerna kostade en hel del mer. Ett litet tillbehör ska tydligen göra att overlocken får fler sömmar. Det jag saknar nu efter 5 år är coversömmen men än så fungerar det bra med tvillingnålen på den vanliga symaskinen. När jag köpte min overlock sydde jag till en dansgrupp och det var mycket stretchtyger vi använde. Farmors gamla gröna symaskin från 60-talet med raksöm och sicksack räckte inte till. Ett av de bästa köp jag någonsin gjort! Overlocken används flitigt. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:40.