![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Vliselin, viktigt?
Hej!
Jag plockade fram ett jättefint mönster på en klänning som jag inte sytt innan, efter att ha översatt det från engelska så insåg jag att jag behöver Vliselin i överdelen. Gör Vliselin någon tydlig skillnad i hållbarhet och konsistens? jag har aldrig använt det utöver på baksidan av broderier.Så jag undrar helt enkelt om det är viktigt att använda sig av vliselin ? (det handlar om en överdel med snörning) tacksam för svar! Emma |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Ja
Det är viktigt för hållbarhet och för formfasthet. Jag har ibland uteslutit av slarv och det blir sällan bra.
Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Absolut! Annars får du ingen styrsel på snörningen, det blir inte alls snyggt. Det är viktigt att använda vliseline där mönstret säger att man ska ha det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Aboslut att du ska ha vlieseline! Skulle det funka skulle jag nog dessutom köpa ett styvt bomullsband och sy in där hålen är, för att garantera lite extra att snörningen blir rak och fin
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Svårt att veta
Det beror på tygkvalite, och om du vill ha riktig korsetteffekt. Tunn tyg behöver den stärkningen vliseline ger. Tjock tyg kan fungera utan vliseline och se bra ut. Det gäller att sy lite "ledigare" plagg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:41.