Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-04-05, 18:34   #1
freja71 freja71 är inte uppkopplad

Hur håller man reda på allt?

Hejsan alla.

Jag vet aldrig hur jag ska få ordning på alla sygrejer och tyger.
Allt ligger nedtryckt i påsar, kartonger, hyllor m.m
Det blir ett evighetsprojekt att sortera allt, men jag blir nog tvungen snart då jag inte hittar hälften av allt jag köpt.
Hur håller ni andra ordning? Har ni lite tips. Har tyvärr inte så jättemycket plats. Mönster samlar jag i plastfickor och sätter in i pärmar, men allt annat ligger lite här och var.
Hjälp!!!

Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 18:44   #2
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad

Jag köpte en pryllåda från Clas Ohlsson för alla mina småsaker:

http://www.clasohlson.se/Product/Cat...;251766;251261

I den har jag nästan allt, förutom symaskinen förstås
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 18:57   #3
avslut080512 avslut080512 är inte uppkopplad

Jag har dåligt med skåp att förvara tyger i. Med snedtak,trappa och tre dörrar i syrummet finns inte så mycket hel väggyta.
Men jag har samlat på mig en del kartonger jag klätt med papper och har tänkt klä en del med fina tyger.
Kartongerna har jag tiggt från klädbutiker som ofta får kartonger med lock och de brukar vara väl hanterade. Både små och stora som en "halv pall".
Bättre än att ha papperskassar på golvet som jag haft innan.
Hade tygerna på "lagerhyllor" förut men ville skydda dem från solljuset. Är ju inte alltid hemma och kan dra ner rullgardinen!
avslut080512 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 19:30   #4
ann-marie.gunnarsson ann-marie.gunnarsson är inte uppkopplad

Det är lätt att det blir rörigt med alla tyger om man som jag samlar på tyger. Jag har en bokhylla där jag har lagt de större tygbitarna jag har och de senaste jag har köpt, de vill jag ju gärna klämma och känna lite på... De lite äldre och sådana bitar som är under ett par meter har jag lagt i stora lådor som jag har köpt på IKEA. Jag har sorterat tygerna och markerat utanpå lådorna, trikå enfärgad, trikå mönstrad mm mm. Tycker att det är den bästa lösningen som jag har kommit på. När mina barn har flyttat ut flyttar jag nog över tygerna i garderober med lådor istället. Lycka till och hoppas du får ordning på dina tyger!!!
ann-marie.gunnarsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 20:07   #5
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad

Stora stapelbara plastbackar som är genomskinliga nog att se tygerna genom, en för bomullstyger lämpliga till lapptäcken, en för trikåer, en för foder och vadd...
Halvfärdiga projekt i stapelbara metallskodda pappkartonger från Ikea, även garner är uppsorterade i dessa kartonger när de inte ligger i "stora inspirationskorgen" i vardagsrummet.
Band, resår, blixtlås etc liksorm diverse verktyg i godisbyttor i skrivbordet där jag avsatt ett av skåpen till sysaker och det andra till papperssaker
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 20:35   #6
Neferu Neferu är inte uppkopplad

Bauhaus har plastbackar med lock från Hammarplast, 31-liters är ganska lagom storlek men det finns både mindre och större. De har snäpplock så allt förvaras dammfritt och går att stapla. Vi har halva förrådet fyllt med såna i olika storlekar - ofta har de nåt erbjudande om 3-5 st till paketpris beroende på storlek.
Det finns genomskinliga så man ser enkelt vad de innehåller.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 21:31   #7
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad

Det är nog såna jag har! Mina är köpt på Ica Maxi eller OBS, de finns ju lite överallt
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-06, 10:23   #8
freja71 freja71 är inte uppkopplad

Tack för alla svar!

Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-06, 15:22   #9
sacira sacira är inte uppkopplad

förvaring av pappersmönster då?

Hur har ni löst det problemet? Jag har i en kartong men skulle vilja hänga upp på stång för att de är så många. I bland vill man att dessa är mer lättilgänliga när man får en idé att börja sy.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-06, 15:30   #10
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad

Hienohelma:

De pappersmönster som jag har köpt, som kommer i små pappersförpackningar, har jag i en låda. Och de mönster som är kalkerade eller självkonstruerade på mönsterpapper har jag i vanliga pärmar, med sådana där sorteringspapper. Längst fram har du index 1 till 10, där man skriver vad det är för typ av mönster, och sedan har man plastpapper med siffrorna på. Man kan köpa sådana på Bokia eller Akademibokhandeln.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-07, 15:46   #11
Baggin Baggin är inte uppkopplad

appropå index till pärmar med mönster på så har jag inte hittat något index som funkar till plastfickor utan bara vanliga a4 med hål i (inte lika breda). Var hittar ni index till plastfickor?
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 09:56   #12
gunillabc gunillabc är inte uppkopplad

Thumbs up

hej! Ja det är inte lätt. Tog mig själv i kragen för några dagar sedan. Inhandlade ett antal billiga kassar på Lagerhaus och började SORTERA TYG.Konfektionstyger, stretchtyger, hemtextil, påbörjade projekt,mm, det blev 7 kassar,sätter i källaren, projektkassen står vid symaskinen.Kassar är lättare att hantera när ungdomskrafterna sinar.
Samtidigt flödade ideerna, får nu se vad det blir för färdiga resultat.
Kartonger till kopieringspapper passar precis till mönstertidningar (tar hem från jobbet istället för att kasta). A4 plastfickor är bra att lägga mönster i.
Lycka till!
gunillabc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 10:34   #13
Neferu Neferu är inte uppkopplad

Citat:
Baggin skrev:
appropå index till pärmar med mönster på så har jag inte hittat något index som funkar till plastfickor utan bara vanliga a4 med hål i (inte lika breda). Var hittar ni index till plastfickor?
På bla http://www.tgskrivab.com/ finns register som är A4+ dvs 227x306mm. Jag skulle tro att det finns i de flesta pappershandlar, om inte annat borde de kunna ta hem om man frågar efter det.
Titta runt lite på olika kontorsvaruhus på nätet, tex Kontorab och liknande.
Kontorab har bla en tidskrifthållare jag är lite sugen på för att kunna sätta in handarbetstidningar i pärm utan att behöva trycka hålslaget igenom dem - sen är det ju bara att lägga tillhörande mönster i en plastficka bakom med en etikett som berättar vilken tidning den fickan hör till.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:16.