![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
få bort svettlukt??
Har en flamencoklännning som min dotter använder i sin dans flitigt, problemet är att det är ett "suspekt" tyg alltså jag tror att det är stor risk att det färgar av sig då jag tvättar...har nån nåt bra tips på att få bort svettlukt, har provat att vädra länge och väl men det funkar inte.
Vet att ni alla sitter inne med så mkt tips och idéer så jag hoppas på er. /Lottis |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Man kan blötlägga i ättiksvatten, det funkar mot svettlukt - men då ska man tvätta som vanligt efteråt. Tål klänningen att du tvättar för hand?
Annars finns bla en luktborttagare på Biltema, (sök på hushållskem/övrigt) och så finns en produkt som heter Yocoair som funkar bra (iaf mot fotsvett) - finns på Clas Ohlson, Din Sko, Stadium mfl butiker. http://www.luktfritt.nu/ har en lista på vart den finns att köpa. Glöm inte att testa på nåt dolt ställe först att materialet verkligen tål produkten... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack snälla...ska kolla upp alternativen. Tror inte att klänningen ens klarar handtvätt, dumt inköp men den är specialsydd i Peru så jag vågar inte chansa.
/Lottis |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
För att inte riskera att ett känsligt tyg förstörs så kan man strö på bakpulver över den illaluktande fläcken. Låt ligga ett dygn och damsug/borsta noga. Då bör lukten ha försvunnit.
Detta är ett väl beprövat sätt. Perfekt även när man vill få bort dålig lukt i skor. Pudra på bakpulver i skon och låt stå över natten. Sen damsuger man noga och vips så är lukten borta. Annars så kan man blötlägga såpnejlika, Rot och skälk i vatten och tvätta de känsliga tygerna med detta såpvatten. Det här bukar museum använda till sina dyrbara tyger. Tror att man kan hitta något om det på nätet. Ska kolla och återkommer med bättre information om såpnejlikans egenskaper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
När jag jobbat med danskostymer brukar jag alltid sy i svettlappar med trycknappar så man kan ta ut dem och tvätta. Vanliga svettlappar som finns att köpa i tygaffärerna tål 40 graders tvätt men krymper ocm man tumlar dem. Har räddat många plagg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
tack alla....
många bra tips...och detta med svettlappar (gud vilket äckligt ord ;-)) är ju en superidé med tanke på att det finna fler klänningar i kostymförrådet att tillämpa detta på....
Har inte köpt nån luktborttagare än så ska testa detta med bakpulver först. Tack än en gång. /Lottis |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Det som luktar är (hujedamej) bakterier...
Som i skor alltså... Uhh egentligen. Men bakterier dör i varmare och kallare temperaturer! Frys klänningen! (Eller skorna.) Det funkar faktiskt... |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:37.