![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
tips om att sy i sidentaft
Jag ska sy mig min brudklänning och har fastnat för ett jättefint sidentaftyg från simbra siden.
Vad ska jag tänka på när jag syr i taft för att få ett så bra resultat som möjligt? Vill få alla tips som finns! Ska jag ha tunnare knappnålar? Vilken storlek på synål, hur pressar man lämpligast, vilket kommer bli mitt största problem? mm mm |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Låt en vän sy de allra sista stygnen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Sy i sidentaft
Hej
Det är inte så svårt att sy i siden. Vad du kanske bör tänka på att först tråckla ihop klänningen, eftersom taft är ett "glatt" material. Du har då fördelen att kunna se att alla sömmar blir rätt innan du sätter tyget i maskinen. Jag syr mycket i siden och det är ett underbart material att sy i. Var noga med att inte stänka vatten på tyget och sedan pressa, utan ånga istället. Annars kan det bli vattenfläckar. Använd mellanlägg mellan sömsmånen och tyget när du stryker från avigsidan, annars kommer sömsmånen "synas" på framsidan. Tyvärr måste jag säga att jag tycker Simbra har dyra tyger, även om de har många sorter. Lycka till med brudklänningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag började leta på simbra, just på grund av att det har mycket att välja på, men jag har inte köpt något tyg än.
Någon som vet någon annanstans i "verkligheten" eller på internet man kan köpa vitt/naturvitt/offwhite sidentaft? Jag vet att det inte får komma vatten på tyget, men jag har läst i burda att man heller inte får styrka med ånga. Vad har ni för erfarenheter. Jag tänker att det kanske är svår att pressa ordentligt utan ånga. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag skulle välja en riktigt tunn, vass symaskinsnål. Microtex storlek 60, till exempel. Microtexnålarna är väldigt vassa och fina i spetsen och det är toppen till täta tyger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Sideninköp
Det kan vara svårt att köpa tyg på webben, tyvärr. Man kan ju inte alltid få bra uppfattning om hur det ser ut och känns. Tyvärr finns det också tygaffärer som inte har riktigt koll på vad det är för material i tygerna.
En kompis till mig beställde från USA en silktaffeta, vilket skulle vara 100% sidentaft. Tyvärr var det en polyestertaft av prassligaste sorten.. Jag tar själv in dupionsiden från Indien, syr mycket, bland annat historiska dräkter. Det är visserligen inte taft men har blivit så mycket bättre. Vad man bör vara noggrann med är att när försäljaren säger att det handvävt, tror många att det är finare och en bättre kvalitet. Det behöver det inte vara. Oftast säljs handvävda sidentyger för dyra pengar, men köps in för billiga pengar. Maskinvävt är att föredra, tycker jag, visserligen blir inte det samma textur utan mycket jämnare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag har funderat på att köpa dupion, men jag vill ha ett riktigt frasigt tyg, och då tänkte jag att taften passar bättre. Jag har hittills bara tittat på små små provbitar så jag bestämer mig inte förrän jag får se hur tyget "lever"
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:23.