Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-03-23, 16:32   #1
zigzag zigzag är inte uppkopplad

Question Var hittar jag Vlieseline Formband?

Hej alla syglada!
Jag använder ofta Burda mönster och jag gillar att emellanåt "svänga ihop" en jerseytopp eller något liknande. Numera står det i varje nummer av tidningen att man ska använda Vlieseline Formband mellanlägg till både rund och v-ringad hals. Att få formen rätt där är alltid det mest problematiska för mig så: någon som vet var man kan få tag på detta formband? Jag har frågat i flera tyg och sybehörsaffärer i Malmö och de ser bara frågande ut. Någon som sett det på nätet?
Skånehälsningar

Lena
zigzag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-23, 16:39   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

Jag har för mig att det är vliselin band på rulle.
Du kanske kan klippa ´band av fliselin.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-23, 16:42   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Jag har inte heller hittat men jag bruka skära till remsor av det tunnaste mellanlägget jag hittat (minns inte vad det heter), går precis lika bra.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-23, 16:52   #4
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad

Jag har också hakat upp mig på det där i burdamönster, och aldrig stött på nån butiksmänniska som vetat vad det är

Hittade lite information på tyska här, men jag vågar mig inte på nån översättning då det är 11 år sen jag tog min sista tyskalektion och jag har ingen ordbok i närheten.

produktinformation

Användning (pdf)
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-23, 16:58   #5
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad

Jag har också använt klippta remsor av olika sortes påstrykbara mellanlägg istället, men resultatet har aldrig blivit så snyggt att jag velat visa upp det... och även om jag gärna skulle skylla på frånvaron av "rätt" vliesband, så måste jag nog erkänna att det beror på frånvaron av tålamod och kunskaper istället :-D

Det finns ett skäl till varför mina album mest visar stickade sockar... Kläder brukar jag hålla mig till att sy om istället för att sy helt nytt, men jag ska ta nya tag snart!
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-23, 17:16   #6

Min tyska funkar ganska bra fortfarande . Men det ser lite konstigt ut nederst på sidan. Där står att man kan söka vilka återförsäljare som har Formbandet "Händlersuche". Det är bara det att absolut inget namn kommer upp - inte ens inom Tyskland. Mycket märkligt. Jag ska nog ta mig i kragen och skriva till tillverkaradressen som står där. Det där med att klippa remsor har jag också testat men det känns som om det där formbandet skulle göra susen (för inte kan det väl vara annat som gör att jag inte tycker halskanten blir snygg ). Lovar att berätta när/om jag får något svar.
Gammal 2007-03-23, 17:31   #7
freja71 freja71 är inte uppkopplad

Hej.

Jag tycker också det är konstigt att Burda jämt kör på med sitt formband då det knappt verkar gå att få tag på. Kanske är det lättare att få tag på i Tyskland (jag får nog kolla där nästa gång jag besöker släkten, man är ju halvtyska) Tygvaruhuset i Sickla brukar ha det men det verkar vara det enda stället. Jag klipper också till mina formband själv numer. Enda skillnaden är att det brukar löpa en tråd genom det köpta formbanden men det verkar ju inte behövas egentligen.

Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-23, 18:01   #8

Citat:
mia-maria skrev:
Jag har också använt klippta remsor av olika sortes påstrykbara mellanlägg istället, men resultatet har aldrig blivit så snyggt att jag velat visa upp det... och även om jag gärna skulle skylla på frånvaron av "rätt" vliesband, så måste jag nog erkänna att det beror på frånvaron av tålamod och kunskaper istället :-D

Det finns ett skäl till varför mina album mest visar stickade sockar... Kläder brukar jag hålla mig till att sy om istället för att sy helt nytt, men jag ska ta nya tag snart!
Det måste vara ett riktigt tunnt mellanlägg. Det jag använder är så tunnt att det nästan är svårt att känna på vilken sida klisterpunkterna sitter. Jag brukar få känna efter med läpparna ibland. Om man har tjockare så blir det inte så följbart och slutresultatet blir inte bra.

Jag ska försöka komma ihåg att kolla vad det heter när jag har vägarna förbi en sybutik som har det jag använder.
Gammal 2007-03-23, 18:10   #9
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

http://cgi.ebay.de/Formband-weiss-au...mZ270098146374
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-23, 18:54   #10

Var inne och kikade på länken, tyska E-bay. Tyvärr säljer de bara till Tyskland och Österrike, iaf som jag förstår det. Det har jag varit med om förr. Någon som vet varför - eller har jag missförstått?
Gammal 2007-03-23, 18:55   #11
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

Många skickar även till Sverige även om det inte står att de gör det. Bara att skriva och fråga om de gör det. Jag kan skriva och fråga om du själv inte vill.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-23, 19:03   #12
Celos Celos är inte uppkopplad

I Swelogent katalogen finns Vliesofixband på rulle, 6mm bred. Där finns även Formband, 12mm brett (fixerbart, trådförstärkt, snedskuret band till stabilisering av rund och snedskurna kanter står det i katalogen).

Vet inte om detta är vad ni menar och söker
Tvärr så är det endast företagsköp.
Celos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-23, 19:10   #13

Japp precis sådant jag menar, tänk att jag missat det, det första man blir blind på...

Fast efter som jag köpt i metervara så har jag inte könt behov och letet heller. Bra att veta när det tar slut.
Gammal 2007-03-24, 07:47   #14
mari1e mari1e är inte uppkopplad

Hej
Jag har köpt formband på Husqvarna affären i Lund.

Mvh
Mariette
mari1e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-24, 10:22   #15

Citat:
mari1e skrev:
Hej
Jag har köpt formband på Husqvarna affären i Lund.

Mvh
Mariette
Är det Vlieseline Formband? Vore kanon om det är så. Det är ju bara ett stenkast från Malmö till Lund. Ringer dem först och kollar.
Tack till dig och alla andra för tips och engagemang. Hädanefter ska jag logga in här oftare istället för att sitta och fundera för länge i min lilla "kammare".
Vårliga hälsningar från ett soligt Malmö
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:42.