![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Hur får man bort dålig lukt ur gamla tyger?
Har precis fått en stor mängd tyger med roliga mönster. Enda kruxet är att vissa av dom luktar gammalt förråd.
Hur får jag ur lukten på bästa sätt utan att förstöra tygerna?? Någon som har ett gammalt husmorsknep eller liknande?? Det räcker ju inte att bara tvätta i maskin med vanligt tvättmedel... Vill så väldigt gärna använda tygerna.... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Gammalt husmorsknep är att hälla lite ättika i ett bad med vatten. Skölj och tvätta sedan som vanligt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag har nån gång hört nåt om att ha lite ättika i sköljvattnet, eller att lägga plagg/tyg i blöt med lite utspädd ättika innan tvätt, men det är kanske säkrast att prova på nån liten bit så tyget inte förstörs på nåt vis.
Enligt http://www.perstorpattika.nu/Tips/Klader,-s-,Tvatt.aspx så funkar det iaf för att få bort tex svettlukt från kläder, och då borde väl även stug- eller förrådslukt gå bort. Däremot står det inget om dosering, men det kanske nån annan kan bistå med? haha... Alvan hann svara medans jag letade dosering... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack för tipsen!! Har köpt ättika nu, där står lite om dosering beroende på hur stark ättikslösning man vill ha...
Ska testa ikväll... ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Dålig lukt förintas i kyla. Jumpaskor i frysen blir helt luktfria så varför inte stoppa tyget i frysen ett tag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Aha, där sa du nåt...!!
Hade lite funderingar på att hänga ut tygerna i minusgrader men har inte testat ännu.... Det kanske kan funka.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Vi hade problem med mögeldoft i tyger och kläder från en källare. Eftersom vi då var hyresgäster och klagade högljutt så fick vi alltihop sanerat av ett företag. De använde Ozon-gas som de behandlade tygerna med. Tror de fick stå ganska länge i ett ozonrum. Doften försvann nästan helt (den var otroligt stark) och efter en längre tid med bra förvaring går det knappt att känna något.
Kanske inget tips för hemmabruk, men kan kanske vara bra att veta...? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Jag använder Luktborttagare YOCOAIR SPRAY när det är lukter jag har svårt att få bort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:55.