Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-15, 21:06   #1
Miruku Miruku är inte uppkopplad

Sidentyger?

Jag tänkte sy en liten kimono till min dollfie av lite siden som jag köpt i Kina.. Men jag har ingen aning om hur man syr i siden, det verkar svårt, speciellt med en symaskin som min som äter upp alla tyger som är för tunna... Behöver man någon speciell tåg? Några speciella knep? Har hört att man kan lägga papper emellan tyglagren när man syr, eller tejpa kanterna så att de inte fransar. Men jag vet inte.. Snälla hjälp?
Miruku är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-15, 21:25   #2
Banshee Banshee är inte uppkopplad

Det beror ju lite på hurdant tyget är, om det är sådant där tunnt och slinkigt tycker jag att jag får det bästa resultatet om jag tråcklar först, och använder en ordentligt tunn nål, typ 60. En del maskiner kan ha svårt att sy i riktigt tunna tyger, att reglera trådspänningen med en provbit är att rekomendera, får man det inte att fungera kan man testa att sy med något extra emellan, lite silkespapper eller så, även om det är bökigt när man ska dra bort allt papper.
Jag brukar undvika att overlocka riktigt tunna silkiga tyger, tycker att det "går igenom" så fult och brukar, om jag har möjlighet sy ihop delarna först med aviga mot aviga och sedan sy sömmen igen, åt rätt håll, så att fransarna blir helt dolda.

Hoppas att jag inte är helt luddig och svävar ut helt nu!

men tråckla om tyget är slinkigt, så brukar det mesta gå bra!
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:03.