Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-09, 18:44   #1
leningrad leningrad är inte uppkopplad

Vändsy korsett

Normalt syr man korsetter i två lager som sedan läggs aviga-mot-aviga och fästs med kanalsömmarna. Bara mittfram och ev mottbak vänsys. Överkanterna bereds genom att antingen sy en söm 5-6m från kanten eller (som jag) sicksacka kanterna och sedan klä dem med snedslåband.

Men kan man vändsy en korsett och slippa kantbanden och kanske till och med hitta en metod som förenkla hela processen?
Jag har precis testat och kan definitivt säga att det INTE är enkla att sy på detta vis. Men det går att vändsy och så här gjorde jag:
Jag sydde två lager som brukligt men när jag skulle sy fast planschetten sydde jag inte bara ihop mitt fram utan även mitt bak och i överkanten. Innan jag vänder ut korsetten klipper jag hörnen. och pressar in nederkanterna mot avigsidan (5-6mm). Sedan pillar jag planschetten på plats och syr fast den men låter sömmen sluta 10-12mm från nederkanten (se nedan).
Därefter måttar jag ihop korsetten och syr i sömsdikena och sömmarna för kanalerna men slutar så lång från nderkanten att jag kan vända in kanten (5-6mm).Nu trär jag in alla stål. Vänder in nederkanterna och syr en söm nära över- och underkanten. Jag syr nu också klart kanalsömmarna - de 10mm eller vad det finns kvar.

KLART!

Inget att rekommendera men i det här fallet, ska jag erkänna gjorde jag om en korsett för 3e gången och hade inte lust att köpa kantband och sedan var det snäva svängar som var svåra att klä med band.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 22:48   #2
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad

Jag har sytt flera korsetter genom att vändsy. Det var renässanskorsetter så de har ingen planchett, så det funkade jättebra. Man syr allt utom övre kanten räta mot räta, vänder rätt, syr kanaler, stålar och syr sedan på ett brett twillband överst som man vänder ner på baksidan och nästar fast. Voila.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 07:39   #3

Haha! Det där med twillbandet hade jag glömt. Har sytt med något sådant vid ett tillfälle.
Gammal 2007-01-12, 15:19   #4

Korsetten jag syr är en specialare (för herre) med snörning i sidorna.
Framstyckena var svåra eftersom mycket fick funderas kring planschetten och få sömsmånerna rätt i processen - det sitter en flärp som döljer planschetten.
Bakstycket var enklare men tre småstål sitter så att de måste in i korsetten innan jag vänder den. Alltså har jag fått tråckla fast stålen i sina kanaler som också bara är tråcklade löst. Sedan får jag sy från utsidan sömmarna som skapar kanalerna och se till att jag inte kör av för många nålar ...
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:30.