Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-04, 10:51   #1
lill-hugo lill-hugo är inte uppkopplad

Vilken maskin väljer jag?

Ska snart göra ett stort val i livet. Ska köpa "ny" maskin. Hade helt spetsat in mig på en inbytt Design 1, men har nu blivit tipsad om att Design 2 kostar lika.
Hur ska jag göra? Har någon några tips/ideer?

Tack på förhand/Maria
lill-hugo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-04, 11:51   #2
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

Är det Quilt Designer II (http://www.husqvarnaviking.com/se/572.htm) respektive Designer I USB (http://www.husqvarnaviking.com/se/7118.htm) du funderar på? Jag är helt novis på detta område men genom att titta på husqvarnas hemsida så skulle jag själv valt Quilt Designer II då den har automatiskt trådklipp
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-04, 12:10   #3
ChessMan ChessMan är inte uppkopplad

Ha oxså för mig att de kör en drive på dessa??
Kolla med affären. Eller flera affärer... kan vara ide... vissa kan ge bättre pris än andra.
/Eliza
ChessMan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-04, 12:11   #4
isin isin är inte uppkopplad

ny maskin

Hejsan

Du kan få lite info av mig,det jag kan.
des 1 ligger på ca 44000 kr med broderenhet,medan des 2 ligger på ca 26000 kr.Detta är nypriser.
jag äger själv en des 2 och är väldigt nöjd.,men
den är en enklare typ av 1.an.Det finns mer sömmar och broderier inbyggt i 1.an och touchskärmen är i färg och mycket större än 2.an.
Om du köper 2.an kan du också skaffa fler sömmar.Du måste helt enkelt bestämma vad det är du behöver.Dessutom har 2.an kortsystem som du stoppar in med olika sömmar eller broderier. Des 1.an har ju diskett eller usb minne det gör det lite enklare.Vad det en ny 2.a mot en beg 1.a du funderade på eller?
Hoppas du blev lite klokare.
Jag är iallafall helnöjd med min 2.a
mvh Ingrid
isin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-04, 12:31   #5
Andy Andy är inte uppkopplad

Hej,
De båda Designermaskinerna är i grund och botten samma maskin. Quilt Designer II är en mer avskalad version.

Du kan göra samma sak med båda maskinerna, men på lite olika sätt och genom att komplettera DII:an med tillbehör. Sök i forumet, det har skrivits ett par inlägg om detta tidigare.

Båda har automatiskt trådklipp.

Är det den äldre modellen av DI:an kanske du på sikt vill byta till USB-läsare istället för diskett. Detta kostar runt 5-6.000 kr (enligt de uppgifter jag fått). Å andra sidan bör du komplettera DII:an med d-cardläsare och kort (om du vill kunna hämta hem broderier tex från nätet). Detta kostar ett par tusenlappar.

Förstår att det är ett svårt val. Nytt något enklare kontra begagnat lite mer "upp hottat". Själv har jag precis bytt från DII till DI USB, men det var inte något självklart byte precis.

Slutligen, du har väl bett om en demonstration i en butik.

Lycka till,
Andy

Ser att vi är fler som svarar samtidigt... Hoppas det inte blir förvirrat. Glömde skriva att jag är nöjd med båda maskinerna. De är toppen bra!

Senast redigerad av Andy den 2007-01-04 klockan 12:37.
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-04, 13:38   #6

Så många och så snabba svarare! Jag är helt överväldigad. TACK!

Det är väl mycket frågan om begagnat (3 år verkar de flesta vara på) vad gäller D1 och ny vad gäller D2 (ev. demo).

Jag blev lite tveksam vad gäller D-card som 2:an hade. Är inte det klumpigt om man jämför med diskett? Det påminner lite om "stenålderns brodyrmaskiner" (Huskvarna tänker jag på) med rattar bak som man byter.

Jag har testat en kompis D1:a och tycker att displayen verkar bra. Saknar man inte den på D2:an?
Gammal 2007-01-04, 14:16   #7
petral petral är inte uppkopplad

Hej. Jag har en Quilt Designer II.
Jag saknar inte displayen för fem öre.
Tycker inte heller att det är bökigt att byta kort. Jag har sytt en stor tavla som jag har på väggen framför symaskinen med fickor för alla broderiramar och alla kort.Jag har broderat på stl på fickorna och ser ramarna och korten hela tiden så det är jätte smidigt.Dom hadde en drive när jag köpte min maskin.Man fick med broderienheten och kortläsaren och ett tomt kort på köpet. Lycka till med ditt val.
petral är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-04, 16:41   #8
millyudden millyudden är inte uppkopplad

Hej!!
Varför inte titta på andra märken??
Milly
millyudden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-04, 17:24   #9

Ja, varför inte?! Jag är dock en sån person som är glad när jag äntligen har begränsat mig. Jag har tittat runt innan och fastnat för D1 av olika anledningar. Jag är en typisk sån som alltid hamnar i "Aftonbladet eller Expressen"-träsket. Nu har jag äntligen begränsat mig till en bokstav och två siffror: D 1 och 2

Tack för alla jättefina tips!

MAria
Gammal 2007-01-04, 17:24   #10

Bassömmarna som finns i sömnadsguiden finns alltid i maskinen. Till dessa behövs inget kort. Utan det är när man ska sy quiltsömmar mm som korten behövs. Likaså behövs kort när man broderar. Antingen färdigladdade eller ett som man laddar själv. Det är inte så värst besvärligt. På DI:an måste man bläddra bland menyer.

Jag tycker dock att det till DII:an krävs dator och program på ett annat sätt än till DI:an. Men även nu när jag har en DI:a så använder jag av gammal vana datorn ändå... Det är smidigare.

Men visst, DI:an känns lite modernare.

/Andy

Senast redigerad av Andy den 2007-01-04 klockan 17:43.
Gammal 2007-01-04, 18:19   #11

Hej!!
Ja skulle jag nu välja på en D1 eller d2 skulle jag absolut välja D1:an. Den är mer lättarbetad tycker jag.
Gammal 2007-01-04, 18:55   #12
Alice Alice är inte uppkopplad

Att köpa en brodermaskin idag som går på d-card eller disketter är väl som att köpa en videobandspelare för vhs kassetter. Ja det går men hur länge. Här är disketter så gott som omöjliga att få tag på och det är ett långsamt, gammalt och förlegat media. Jag tycker att det är lite fult av Hq att sälja dom där modellerna till dom överpriserna när dom vet att dom kommer att vara omöjliga att byta in och snart vara helt omoderna. Du får mer för pengarna om du kan tänka dig att se dig omkring. D1:an har varit en bra maskin, men ska du köpa en nu så ska du se till att det är en med usb-minne ej diskett. Köper du en ny dator idag så finns inte uttag för diskett så hur gör du då? Lycka till hur du än väljer.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-04, 19:50   #13

Jag har tänkt samma tanke vad gäller disketter. Än är det väl ingen fara, men jag har ju inte tänkt byta maskin på länge. Det är väl som när datorn kom. Inte trodde vi för 20 år sedan att skrivmaskinerna skulle bli helt oanvändbara på bara ett par år.
Bra att ta med i beräkningen när man väljer maskin. Men USB-minne har väl bara den allra senaste modellen och vad pratar vi för pris då?
Maria
Gammal 2007-01-04, 20:11   #14

Hej!!!
ja där är haken med Husqvarna då blir det runt 59000 och det tycker jag är för mycket pengar för SE. Tittar man på andra modeller får man lika mycket och i många fall mer för mindre pengar. Likaså blir det billigare med program mm därför valde jag inte husqvarna när jag valde maskin.
Gammal 2007-01-04, 21:03   #15

Mig veterligen så säljs inte den äldre D1:an längre av Husqvarna. De som säljs är antingen demoex eller begagnade. Alla nya har USB. Listpriset för en ny D1:a är runt 45 tkr. Men det är listpris... Nyligen fanns erbjudande med rabatter och extra tillbehör.

D-cards är Husqvarnas egen lösning. Korten säljs enbart genom dem. Visst, det är en äldre lösning för överföring. Men den känns hyfsat stabil/driftsäker.

Vill man ha det senaste så är det USB överföring som gäller. (Flera olika typer av kort kommer bli omoderna i framtiden. USB också, vem vet!) Oftast är det respektive märkes flaggskepp som har detta. Då blir det dessvärre dyrt.

Det går som tidigare nämnts att byta ut diskettenheten i D1:an mot USB. Priset är som vanligt en förhandlingsfråga. Att ha med detta i sin budget vid köp av en begagnad D1:a kan ju vara en lösning.

Det gillas att "klanka ner" på Husqvarna här i forumet. Jag vill på inget sätt ta parti eller försvara. Det finns alltid fördelar respektive nackdelar.

/Andy
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:44.