![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Hur använda 1/4 inch foten till Janome?
Är ivrig nybörjare på maskin, och då framför allt olika lapptäckstekniker.
Har samlat på mig ett gäng böcker och mönster som mer eller mindre samtliga ska skäras efetr inch och sys med 1/4 inch sömsmån. Eftersom jag insåg att ingen av mina pressarfötter håller det måttet beställde jag en sådan pressarfot som jag fick häromdagen... Men den gör mig verkligen konfunderad! Jag förväntade mig att den skulle se ut som en helt vanlig fot, bara markerad "på rätt sätt". Men på högra kanten sitter det en fjädrande "lös" metallkant. Jag förstr så pass mkt att den är till för att följa ytterkanten på tygerna så att det hålls exakt och bra. MEN...jag vill ju nästan lika ofta sy den där sömmen mitt på en tygbit...hur sjutton gör jag då? Det är nästan omöjligt att hitta ngt på foten att hålla mått efter då. Har testat alla möjliga varianter och inget blir jämnrakt och bra. Det känns som att använda den där fjädrande metallkanten är mer slingrigt och krokigt än rakt. Känner mig bra dum! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Den är lurig den där 1/4-inchfoten för min är inte exakt 1/4 inch! Jag provsydde ihop tre kvadrater och då är det ju enkelt att se om det blir rätt (tex 3 st 3 inch-bitar borde bli 8,5 inch ihopsydda). Det visade sig att sömsmånen var alldeles för stor!!! Det skiljde mycket. Så numera syr jag med min vanliga applikationsfot (i plast, F tror jag den heter) och flyttar nålposition istället. För mig blev 6,0 mm rätt ihop med den foten. Jag har en Janome 6260QC. Provsy är mitt tips.
Annika |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Den är till för att lägga sömmen1/4 ich från Kanten.Har mätt Både janomes och bernina de är exakta och lika mått.
Fjädern är en styrskena för det skall underlätta. Om man syr mitt på en tygbit är det svårt att styra du har ju ingen kant att följa.Man måste sikta på fri hand . Om du tex quiltar ovan på ett tjock tyg är det inte bästa foten.En bredare fot matar jämnare men är också svårare att se tyget och hur man syr. En öppen-tå fot gärna genomskinlig är bäst ovanpå ett stycke. Om du vill quilta i sömen mellan två bitar finns en fot som heter stitch in ditch ,sy i diket. Möjligen en pressarfot för :nära kanten söm fot men den syr 4-5 mm från sin kant men den har inga hjälpmedel att styra utan man får ta det lungt och sikta. fast den använder jag bara för stickningar längs kanter på tex framsidan på kläder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ahaaa...ja, då var det som jag misstänkte *suck*
Känns som att jag lagt nästan 300:- på helt onödig grejj. Hade kunnat köpa tyg för pengarna i stället ![]() Jag har en DC3050 som jag inte utforskat färdigt ännu. Ska se om jag fattar hur man flyttar nålpositionen och testa med aplikationsfoten istället, tackar så mkt för tipset! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
1/4 inc-foten är jättebra om du syr quilt med amerikanska sömsmåner 1/4 inc. men bara vid ihop syning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
En liten kommentar om precisionen på 1/4-inchfoten på Janome. Jag var på en sykurs där det var mycket viktigt att man hade exakt en 1/4-inch sömsmån. Fyra Janomeägare var med. Ingen hade fått exakt sömsmån men den speciella foten. Alla sydde med en "vanlig" pressarfot och flyttade nålen...
I övrigt så det bara i vissa fall när man syr efter mönster eller slutresultatet ska bli en viss storlek som det är viktigt med en exakt sömsmån. Annars är det mest viktigt att det är samma sömsmån i hela projektet. Annika |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
Citat:
Tillsammans 4 x 1/4 = 1 inch i sömsmån /Alice |
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:34.