![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Frågor om copyright på stickmönster
Hej jag har en del frågor angående copyright och jag skulle bli jätte tacksam för svar!
I vissa böcker så står det tex att man inte får använda modellerna i boken i kommersiellt syfte. Alltså att man får sticka upp dem till eget bruk men inte sälja till andra. Nu till mina frågor; Om jag sätter ihop två mönster och omarbeter dem så att det passar ihop, dvs anpassar antal maskor osv. räknas fortfarande copyrighten då? Eller är det fritt fram för mig att sälja min egen ihoptotade konstruktion? Egentligen kan man ju inte ha copyrighten på ett speciellt sticksätt, eller kan man det? Jag menar påfågelsmönster eller mosstickning ser ju likadant ut på hundratals olika modeller och väljer jag att göra en mössa tex är ju sannolikheten rätt så stor att någon annan redan gjort i stort sett en likadan mössa. Så min egentliga fråga kanske är om copyrighten bara gäller om man gör en exakt kopia av modellen i boken eller om det fortfarande gäller om man tex väljer en annan färgkombination eller varierar mönstret på något annat vis?? Det här blev ett långt inlägg jag hoppas att det framgår vad jag egentligen undrar över. tack på förhand! // Erika |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det finns en länk om upphovsrätten på broderimönster som du kan lääsa den är nog överförbar på stickmönster.
tita på första diskutionen på maskin brodyr. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack för svaret men nej, jag blev inte mycket klokare, för det är ganska stor skilland på ett broderi som föreställer en viss seriefigur och en stickteknik som funnits i flera hundra år kanske...
Jag vill också klargöra för alla som kan tänkas läsa det här att jag är inte motståndare till copyright, jag vill bara att allt ska bli rätt och kanske göra mig själv lite klokare! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Om du blandar två olika mönster då har du ju förändrar så mycket att det inte är samma mönster. modellerna bryr dom sig o´ftas inte om.
dom kan inte ha upphovsrätten på en teknik som sådan. Det viktigaste är att göra en förändring så att det inte är exakt lika. sedan kan man hämta ideer från andra mönster och sätta ihop sitt eget. hoppas du blir lite klockare. Idet här fallet kan jag tänka mig att dom mernar exakt modell och mönster inte får användas i kommersiellt syfta . |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack! Det är precis så som jag tänker själv men det känns bra att få det bekräftat av någon annan.
Copyrightslagen är svår och krånglig att förstå i detalj tycker jag. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:08.