Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-03-22, 21:32   #1
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad

Question Gammal filt som mellanlägg i lapptäcke

Har börjat planera att göra ett lapptäcke. (Jag blev lite lapp-beroende sen jag var med i påskswapen )

Jag har en gammal filt i syntetmaterial som har blivit lite noprig och har några småhål då hunden biti sönder den. Tänkte att det kanske går att återanvända den som mellanlägg i ett lapptäcke.
Tror ni att det funkar?

En annan fråga på samma gång; är det väldigt svårt att göra lapptäcken och att quilta utan "specialutrustning", alltså med en vanlig symaskin utan specialfunktioner?
Eller är det lättare/ger finare resultat att quilta små arbeten för hand?
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 21:37   #2
Neferu Neferu är inte uppkopplad

Det lapptäcke jag sytt - visserligen med fleece som bakstycke istället för mellanlägg - sydde jag på en helt vanlig maskin. Igår insåg jag att jag har en pressarfot som hade varit bra till själva quiltandet, men det fungerade med en standardfot också.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 21:42   #3

Va skönt att veta

Kändes inte som nån riktigt bra idé att börja försöka sy nåt större innan jag visste om det räckte med en vanlig maskin.
Det är inte kul att börja på emd saker som, på det sättet, känns dömda att misslyckas från början.

men det är väl bara att börja sy då (men kanske inte just nu, borde nog gå lägga mig nu... )
Gammal 2007-03-22, 21:47   #4
Neferu Neferu är inte uppkopplad

Jag såg bara till att ha tid på mig så jag inte hade för bråttom - ehm... jag blev klar strax föra midnatt på en fredag och skulle ge bort täcket på lördagen som bröllopsgåva.... lyckades sy fel och var tvungen att sprätta... liiiiite stressigt blev det, men jag blev nöjd och täcket används dagligen har jag fått veta.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 21:50   #5

Ha ha ha

Så brukar jag också göra, sitta med nånting och panikstressa sita minuten

Eller så blir man så inne i sitt arbete att amn håller på å grejar mitt i nattten, då brukar det ofta sluta med sprättning

Men det ev. täcket blir nog bara till mej själv. Så kanske jag kan ta det lite lungt då och inte sy fel hela tiden.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:48.