![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Vävt tyg istället för stretch
Hejsan allesammans!!
Har varit runt på sysidan jättelänge och kikat och har haft stor glädje utav det. Nu har jag dock kört fast så nu får jag ställa en fråga själv. Jag ska sy en byxkjol och på mönstret står det att dom rekommenderar stretchtyg men jag hade tänkt att jag ska sy i linnetyg. Spelar det någon roll? Vad blir skillnaden i så fall? Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
god morgon!
När jag gick i syslöjden sydde jag en i vanligt lakans väv man kan även sy i linne väv förstår inte varför dom rekomenderar stretch för byxkjol är ju lite vida kram suss
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Om mönstret rek strechtyg kan du behöva gå upp en storlek eftersom ditt tyg inte får samma rörlighet runt om.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Du har fått bra svar, men vill bara tillägga, sådant som inte är strech, får man ju lägga till en dragkedja eller någon form av knäppning, för att kunna dra på dom, eller göra de lite större o ha typ resår i midjan, det är väl den enda skillnaden. Man kan typ sy det mesta med olika material, det blir ingen större skillnad.
Hade dock en kompis som skulle göra en tröja och den blev super fin, i lakansväv eller liknande typ, o hon satte på sig den... när vi hade sett den kom vi på "hur ska du ta av den, du har ju ingen knäppning?" det slutade med att vi fick klippa upp den, så det får man ju inte glömma om man använder tyg som inte är strech ^^ |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:36.