Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-09-08, 23:44   #1
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad

quilttråd i nylon, hur hållbar?

Hejsan!

Ni som använt osynlig quilttråd av nylon, vad säger ni om hållbarheten?

Jag håller på att sy ett litet lapptäcke i pläd-storlek att ha i TV-soffan, och känner att det är dags att visa lite mer mod när det gäller quiltningsdelen (förr har jag hållit mig till att sy i dikena mellan lapparna :-) ) så jag tänkte testa osynlig tråd för att det verkade estetiskt enklast.

Nu funderar jag på om inte vanlig hederlig bomull vore bättre ändå?
Mitt täcke är ju tänkt att vara ett bruksföremål som ska åka tvättmaskin många gånger, hur bra håller spindelvävstunn fiskelina för det?

Jag hinner kanske in på butiken imorgon och handla en annan tråd...

/Maria
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-09, 11:01   #2
Rae Rae är inte uppkopplad

Hej!
Jag har använt osynlig tråd tidigare. Det blir mycket snygg resultat. Men, det kan vara lite krångligt i maskinen. Jag har inte lyckats använda den som båda över o undertråd på samma gång (det trasslade sig). Bara som övertråd.

När jag började quilta så läste jag i en tidning att man skulle bara använda bomullstråd pga. att över tid kunde nylon tråd skada tyget . Det har jag inte märkt av i mina projekt.

Hoppas det hjälper.

Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-09, 12:05   #3
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad

Jag har hört, men inte varit med om själv, att det hänt att tråden blivit skör med åren. Kanske det var en dålig kvalite'...vet ej. Men det kan vara värt att ha i åtanke beroende på vad du ska kvilta.

En fråga, varför är inte vanlig tråd lika estetisk? Själv tycker jag att det kan bli jätteläckert med en matchande tråd i avvikande färg både på bak o framsidan.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-09, 13:13   #4
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad

Tack för svaren!
det är just hållbarheten över åren som gör mig osäker...

Annemarlen: jag tycker inte att bomullstråd är oestetisk, tvärtom, men jag tänkte att det skulle vara enklare ur estetisk synvinkel med tanke på att jag har både väldigt mörka och väldigt ljusa lappar i mitt täcke... och att jag inte litar på min egen hantverksförmåga riktigt, så jag vet inte hur väl jag vill att stygnen ska synas :-)

Jag får försöka sluta nojja helt enkelt, det var tänkt som ett övningsprojekt från början men det är svårt att inte bli lite för kär i sina alster när de börjar närma sig att bli klara...

/Maria
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-09, 13:41   #5
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad

Jag tycker du ska prova med vanlig tråd. Kan inte tänka mej att resultatet blir dåligt. Testa med en matchande tråd, vet ja! Gör en provlapp med lika tyger som i kvilten och använd lika (samma färg också) tråd i över och undertråden så blir det bäst.

Friskt vågat hälften vunnet
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-12, 10:49   #6
Maya Maya är inte uppkopplad

Hej,

Jag har använt såväl Nylontråd som Monopoly en annan variant finns i transperant eller mörk grå.

Nylontråden var svårast .Gick av. Svårt att få den på underspolen korrekt. Jag har en Husqvarna med plastspolar och dessa har en tendens att bli trånga då nylontråden är så tunn att Du kan få en mycket lång tråd på spolen ,som klämmer åt den att det blev nästan svårt att få av den från spol mekanismen!!!,dvs om Du inte spolar till hälften bara, då går det bättre.
Jag har använt båda ovan nämda trådar,både med eller utan samma undertråd eller övertråd. Det funkar bäst med Monopoly. När jag läser att Du skall ha täcket i soffan och mysa, så hade jag definitivt inte använt dessa trådar. eftersom dom är obehagliga att ta på . Sträva och kanske lite vassa och kalla.
Jag använder numera bara dessa trådar på väggkviltar.

Ett alternativ ,om man har flera färger i täcket ,är att man köper en variegerad tråd som tar upp dina tygfärger,och som byter färg med jämna mellanrum. Kan bli jättesnyggt.
Gunilla

Senast redigerad av Maya den 2006-09-12 klockan 13:11.
Maya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-04, 08:46   #7
Oddny Oddny är inte uppkopplad

Det blir väl inte så bra att stryka på?
Gjorde ett block när jag gick på kurs.
Vi använde då osynlig tråd och
när jag sen pressad sömmarna så ramlade bitarna isär.
Tråden hadde smällt av värmen på stryklärnet.
Förstår inte riktigt varför man använder denna sorts tråd? Måsta i sånna fall vara något som inte behöver strykas.?
Någon som kan förklara?
Om du ska göra en pläd, blir det inte lite hårt och stelt i sömmarna då? En TV-pläd ska ju va mjuk och gossig, eller hur?
Fiskelina tappar styrkan med tiden och måste bytas ut om den ska hålla att fiska med, det vet jag säkert av egen ärfarenhet. Om sän samma sak gäller för nylontråd, tja inte vet jag, men jag skulle inte anvenda det.
Lycka till vad du änn väljer för tråd.

Mvh Oddny

Senast redigerad av Oddny den 2006-10-04 klockan 08:59.
Oddny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-04, 09:46   #8

[QUOTE]Oddny skrev:
Förstår inte riktigt varför man använder denna sorts tråd? Måsta i sånna fall vara något som inte behöver strykas.?
QUOTE]

Jag har använt nylon tråd när jag gör appliqué. Jag gillar effect den ger av att inte gör en sån stram linje runt formen. Speciellt när jag har applicertat blom bilder som hade många olika färger.

Rae
Gammal 2006-10-04, 17:12   #9
Oddny Oddny är inte uppkopplad

Men, hur tål nylontråden värmen från strykjärnet?

Mvh Oddny
Oddny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-04, 18:10   #10

Jag har inte haft några problem.
Rae
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:33.