![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
![]() Hej!
Jag har bestämt mig för att sy en svart ullkappa för vinterbruk. Mönstret är från Stil http://hem.passagen.se/sandranilsson82/23331.jpg Nu är frågan vilket tyg jag ska använda. Jag har fått ett tygprov hemskickat från Handelsgillet, ett extra tjockt ulltyg (vadmal 800g/m) i 100% ull. Den lilla tygbiten jag fått ser toppen ut.. dock har jag lagt märke till att väldigt många klädtillverkare (också "märkesklädes"tillverkarna, typ Filippa K, Lindeberg, Peak osv.) använder ylletyger med en blandning av ull 70-90% och resten syntet (polyamid/nylon eller polyester). Vad är för/nackdelarna med att använda ett tyg av 100% ull? Om man vill ha det bästa möjliga, vilket tyg väljer man då? OM priset inte skulle spela någon roll. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag har absolut ingen koll på ull, har aldrig sytt av det själv...men en vild gissning på varför "märkesklädes" tillverkarna använder ull med syntet i;
billigare tyg och är tyget billigt så blir det ju billigare att producera kläderna? och sen blir det kanske mer vattenresistant? Som sagt vilda gissningar... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Om priset inte spelade någon roll skulle jag välja ett lyxigt tyg i 100% ull. Det är skönare att ha på sig och blir inte så fort smutsigt, lättare att pressa och forma under sömnaden är det också, och skrynklar inte. Det beror förstås också på kvaliten - alla tyger av 100% ull är inte bra.
Jag gissar att det är en ekonomisk fråga som gör att man blandar in syntet, men det kan också tänkas att det är svårt att få tag i rena ylletyger av riktig bra kvalitet. Ett extra tjockt vadmal kan nog vara svårt att sy i så ett tunnare tyg passar nog bättre tycker jag men det är en smakssak förstås. /Alice |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag skulle rekommendera att du gör ett "sniffprov" innan du syr bara. Jag sydde en gång en härlig kappa i tjock ren ull. Varm och snygg var den, men lite mer "naturlig" än blandfibertygerna, så när det var blött ute satt jag och luktade våt fårull på pendeln. Iofs fick jag gott om utrymme :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag gissar att inblandningen av syntetfibrer har att göra med att få bättre slitstyrka och jämnare kvalite på yllet, i slutänden handlar det väl mest om ekonomi.
Vadmal är varmt, det lutar åt att det blir det i min nya vinterkappa också. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Ylle+syntet=slitstarkt
Detta har i första hand med slitstyrkan att göra har jag fått lära mig när jag läste textilproduktion. En kappa i renylle får lätt hål eller blir urtunnad på armbågar vid användning, medan den med syntet i håller bättre och får en längre livslängd. Vilket i sin tur att det har med ekonomi att göra. Att det ingår 20% syntet gör inte att det tar bort känslan av ylle, det märks inte ens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag har visserligen svarat dig privat men om nu andra läser så skriver jag här med. Frågan jag fick var lite mer preciserat på problemet noppor.
Synteten kan göra att risken för noppor blir större. Men det betyder inte att det behöver noppa. Det är svårt att uttala sig på rak arm om vilka tyger som kommer noppa och vilka som inte kommer göra det. Det beror på så många olika faktorer, hur det är vävt eller stickat, hur garnet som används är spunnet hur långa fibrerna i garnet är m. m. Men om jag skulle ge mig på en grov gissning så är tyget med blandningen mer noppbenäget eftersom syntet fibrerna är hala och därmed gör att fiberändarna glider ut lättare vilket leder till noppor. Sedan kan man också generellt säga att tyger som känns "ulliga" på ytan lättare noppar sig. Be att få provbitar och testa bitarna genom att tvätta dem med din tvätt (om de nu tål tvätt) och gnugga dem som om de vore plagg du använde, gnid mot soffan, ha dem i fickan med nycklarna o s v. Då borde du se tendenserna efter ett tag. Men som Johanna skriver så blir tyget oftast mer slitstarkt med syntet i. Men även här så beror det mycket på kvalitén. Ett välgjort 100% ylletyg kan hålla precis lika bra, eller bättre, som ett blandat tyg av sämre kvalité. Senast redigerad av Alvan den 2006-09-28 klockan 17:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Instämmer med Alvan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Tack så jättemycket för era svar!
Kanske någon också vet vad det är för skillnad på "ny" ull och "ren" ull? Senast redigerad av sandra82 den 2006-10-16 klockan 12:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:15.