![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Quilta på maskin - hur?
Jag har aldrig quiltat på maskin, men skulle vilja prova... Frihandsquilta kanske det heter eller!?! (Jag menar sådär lite "huller om buller")
Behöver tips och råd hur man skall göra. Jag har en gammal Husqvarna 2000. Hur skall den vara inställd. Behöver all info jag kan få! ![]() Senast redigerad av Christine den 2006-09-21 klockan 09:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Ett tips jag gav i en tidigare diskussion var att kolla på Lapp-o-leket.
http://www.lappoleket.com/lappoleket.html Den sidan tar upp (nästan) allt du behöver veta hur du gör ett lapptäcke. /ElisabethS |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hittade tyvärr inte det jag letar efter där...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hej,
Jag har frihandsquiltat en del. Det krävs en del träning så gör dig en provlapp med tyg och något mellanlägg som du kan "leka" med. Det gäller att få in ett tempo som gör att sömmen blir jämn och fin, prova med olika hastigheter (jag tycker att det är lättast om man "gasar" på lite). Förbered symaskinen byt pressarfot till en öppen quiltfot och ta bort undermatningen på maskinen sedan är det bara att sätta igång och träna. MVH Bitte |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hej!
Precis som Bitte skrev: skaffa en öppen broderi/quiltfot, ta bort matarfötterna och övningskör på några provlappar. Mina tips är också: "fiska upp" undertråden på ovansidan innan du börjar sy så ligger inte undertråden och fastnar i dina sömmar och ger en ful baksida. Skaffa också ett par vantar/handskar med "gummiduttar", typ trädgårdshandskar (det finns även speciella quilthandskar). Du får du bättre grepp när du ska föra runt din quilt. Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag håller med föregående talare med hanskar.För min del är det ett måste.Jag köpte mina hanskar i en hästaffär ca25:- Har du större händer så har Clas Ohlsson lite billigare.quiltbutikerna tar betydligt mer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:14.