![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
PVC Eller impregnering?
hej hej! Har en fundering vad gäller PVC repsektive impregnering, vad bör man välja om man vill piffa upp ett plags lyster ex.?
Någon som testat att ex. använda impregneringsspray på ett par jeans, hur blir det? Vart hittar jag det billigast? , Robin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Du får nog utveckla din fråga lite...
Jag ställer några returfrågor ![]() Vad menar du med piffa upp? Vad vill du åstadkomma? Ska jeansen blänka?? Vad kallar du PVC? (PVC är ett plastmaterial som förekommer i många olika skepnader, rör, plastfickor, folier, kablar mmmmmm) Impregneringsspray blir, när det torkat, ganska osynligt. Finns i skoaffärer och sportaffärer och kostar runt 60-80:- Jag kanske skulle välja applikationer eller nån glitterspray (tvättbart????) eller tygfärg och göra en passande dekoration! Kolla Panduro! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Haha. Ursäkta mig, PVC är som du säger plastmaterial, och det används flitigt på tyger om man vill ha en yta som är resistant mot fukt, vatten, smuts m.m och ger ett "blänkande" resultat.
Impregneringsspray blir alltså osynligt? Synd. Men brukar det inte ge en glansig yta också? Om du som exempel kollar på Bävernylon eller liknande, hur har dom fått en sådan yta? Det jag vill ådstakomma är som du säger en mer "blänkande" yta på jeansen, istället för den orginella, tråkiga blåa/svarta/vity/osv. nyansen. Sen är det ju ett plus att dom är enklare att göra rent, antar jag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Problemet är bara att i efterhand fixa till en glansig yta på ett tyg. När man väver t ex bävernylon används en speciell tråd/vävnadssätt och att i efterhand lägga på något som håller är svårt om inte nästan omöjligt.
Har själv impregnerat många klädesplagg inför fjällturer o s v och det syns faktiskt inte ett dugg - men det märks när det regnar ![]() Skulle vara kul att höra hur du gör! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det lossnar i tvätten direkt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
Citat:
![]() Jennifer Vad lossnar i tvätten menar du? Impregneringen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Ja, inpregneringen lossnar om man maskintvättar. Den slits iaf nåt otroligt
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:21.