![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hur är korrekt fodring?
Eftersom jag är helt självlärd, har jag vissa luckor i mina kunskaper...
Något jag aldrig fått riktig kläm på, är hur man fodrar på ett korrekt sätt. 1. När bör man/måste man fodra? 2. Varför fodrar man som standard med syntetmaterial? Dom låter ju inte huden andas och är allmänt sladdriga? 3. Brukar man alltid lämna öppet längst ner på fodret, för att det ska kunna röra sig? 4. Hur gör man som standard vid ärmarna på tex. en klänning? Fodrar man dom också eller kör man bara foder på överdelen? Vändsyr man bara genom att sy ihop vid halsringningen och vränga, eller? Hoppas på svar! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Svar 1Du kan fodra för du vill ha en skönare känsla mot huden ,eller att det lyser igenom tyget, ochså för att tyget skall glida bättre mot din kropp och inte fastna så att säga.Vissa tyget blir inte så snygga när dom får ta emot fukt och värme från kroppen utan skrynklar mycket då kan man ha ett foder emellan.Man skall väl inte säja måste det beror på hur noga du vill vara och vilket tyg.
2 Det finns framför allt 2 olika foder på marknade som enbart säljs som foder. det ena är accetat till 100 %, det ändra är ett foder som består av 70 % viscose och 30 % polyester. och säljs under namnet Neva Viscose det är dyrare än accetatet men mycket bättre och behagligare foder ,och stryckfritt upp till 30 grader handtvätt men du kan även tvättade i 40 grader .till alla finare kläder och sådant som du har mot kroppen är det bäst med detta. använder själv bara neva viscose till allt och behöver jag ett tjockt jackfoder så quiltar jag ett eget med termolan 272 och viscose fodret. Jag såg att du gör historiska kläder där kan man nog välja ett mjukt och fint bommull batist tyg. 3:Om du pratar om en klänning eller jacka så fäster jag alltid i sprunet on det finns sprun. En kavaj fäster jag nere , men en kjol låter jag hänga fritt. 4:Jag brukar inte fodra ärmarna på tex en klänning utan bara jackor . Jag brukar stoffera fodret för hand om det inte är en enkel rund hals .Jag gjorde en bolero en gång , kort öppen jacka till en långklänning den vändsydde jag överall utom ett mindre hål som jag vände jackan igenom.Ärmarna vändsyr jag med kanten innan jag syr ihop ärmsömmen i fodret. ärsömmen sy jag med små stygn fast för hand man skall ha dubbel sömmsmån på fodrets ärmkullesöm så den inte strammar när man sträcker på ärmen. Ann-Christin Senast redigerad av axyzvslut den 2006-09-02 klockan 17:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:32.