![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Tvätta ylle?
Hejsan.
Jag ska sy mig en kavaj av ylle och undrar hur jag ska förkrympa det (ett okrympt plagg brukar se ut som något högst surrealistiskt konstverk efter tvätt ![]() Hur varmt ska vattnet vara? Hur blir det sen när jag stryker det med ånga? Kan någon hjälpa mig? Mvh Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
min maskin har ett ylleprogram, det är på 30 grader. Mer vet jag tyvärr inte!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Även min maskin har ett ylleprogram. Det programmet "gnuggar" inte tvätten som de andra programmen gör asmt har en temperatur på 30°. Att använda ett för tyget lämpat tvättmedel är bra det med.
Bästa tipset är nog att höra med butiken där du köper tyget hur det ska hanteras. De borde ju veta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
tvätta ylle
Hej!
Kavajen skall du väl inte maskintvätta när den väl är färdigsydd? Du "dampar" tyget före tillklippning genom att pressa igenom det ordentligt med ångstrykjärn på hög värme. På det sättet krymps tyget en aning före tillskärning och du riskerar ingen krympning vid press av de tillklippta delarna senare. För övrigt när det gäller att tvätta ylletyger så är det viktigast att hela tiden ha samma temperatur både i tvätt- och sköljvattnet. Lycka till! Smillis |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack för alla svar.
Jag har just tvättat och strukit det med ånga. Hoppas jag kan klippa ut bitarna nu utan att det krymper. Håll tummarna för mig och mitt tyg. Mvh Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Har en fråga kring samma material. Jag skapade 2 bitar ylle och ritade av dem på papper samt mätte dem på längd/bredd. Sedan testate jag att stryka i riktigt varmt (3 prickar) på första biten, den andra biten la jag i riktigt varmt vatten 60Grader~ för att se skillnader kring ursprungliga formen.
Första biten blev inte alls mindre, men luktade inte alls gott. Andra biten var inte alls påverkad efter torkning, dvs den höll samma storlek. Notera att detta var ett tunnare ylletyg. Hur kommer det sig att det inte skedde större förändringar? Man hör alltid att ull krymper riktigt mycket.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Dels så kan ju ditt ylletyg varit förkrymt. Dels så sker oftast den mesta av krympningen när yllet bearbetas, valkas. Så om du har en tvättmaskin som inte far runt med tvätten så mycket kan det gå rätt bra ändå om man har tur.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Det som framförallt krymper ylle är för kraftig bearbetning och även i kombinatiom med värme. Det är filtnings syndromet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Ni använder termer en vanlig grönis inte förstår,
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:11.