Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-08-14, 14:13   #1
mohei mohei är inte uppkopplad

Question Göra eget virkmönster?

Jag har letet på nätet efter tips på hur man kan göra sitt eget virkmönster. Tänker då främst på file´virkning. Men jag hittar ingen information, varken på svenska eller engelska.

Någon som har tips på bok eller webbsida?
mohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-15, 10:17   #2
graystone graystone är inte uppkopplad

Jag har inte gjort några mönster själv men det kan inte vara så svårt att göra ett filemönster.

Jag skulle börja med att rita små mönster som kan användas till små provlappar för att testa vilken typ av stolpar (st/dst etc) som blir bäst med garn/mönster. Ju högre stolpe desto mer "utdraget" blir mönstret.

En tom ruta i mönstret brukar motsvaras av en stolpe, 2 luftmaskor och en stolpe och en fylld ruta av 4 stolpar. Jämför med ett färdigt mönster så ser du hur det är uppbyggt.

Vill du fylla ut med annat än bara tomma och fyllda rutor, t ex spindlar, gör du en ny provlapp där du testar hur många luftmaskor som behövs för varje båge.
graystone är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-15, 13:57   #3
mohei mohei är inte uppkopplad

Jag funderade också på hur svårt det kan vara egentligen. :-)
En variant med 3 st för fylld ruta och (st+lm+st) för tom ruta har jag också sett.

Knixet är väl att rita upp ett mönster för en bestämd storlek på t ex en grytlapp. Försöker mig på att designa julgrytlappar nämligen. De ska sedan doneras till en djurshop för katter i nöd för försäljning. Därför måste jag göra eget mönster och inte använda gratis mönster på internet.

Märkligt att det inte finns lektioner i hur man gör egna mönster på internet. :-)
Grafiskt papper har jag dock hittat.

I en tråd om korsstygn finns det länk till ett gratisprogram som gör korsstygnsmönster av bilder.
Man kanske kan testa det och ha stolpar/luftmaskor istf korsstygn i mönstret sedan?
mohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-15, 14:31   #4
MeA MeA är inte uppkopplad

Använd rutat tex a4 ark

Ett litet tips är att använda rutat a4 att prova på... Har ritat av ett virkmöster på det sättet och det gick bra att virka av sen. Mvh Marie
MeA är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:03.