Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-09-12, 11:52   #1
Jorild Jorild är inte uppkopplad

Nytt projekt med amerikanska mått

Nu är mitt senaste projekt, en löpare, är nästan klar. Jag ska bara sätta på baksidan.

Med andra ord har jag börjat leta efter ett nytt projekt och hittat denna katt-bonad. Problemet är att alla mått är amerikanska. Hur gör ni med amerikanska mönster?

Blir det bra om man översätter till centimeter och avrundar? T.ex en ruta ska vara 3 7/8". 3 7/8" motsvarar 9,8425 cm dvs 10 cm. Sedan ska man skära rutan längs diagonalen, då blir diagonalen 13.87 cm om man hade en 9,8425 centimetersruta men 14,1 om man utgår från en 10 centimetersruta. Då är skillnaden helt plötsligt 3mm. Det känns som det kan bli problem att sätta ihop lapparna.
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-12, 21:03   #2
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad

Jag har inch-linjal och inch-fot

dvs jag orkar inte räkna om och det brukar inte blir bra. Quiltare får ju räkna med både mönster i cm och inch så det är lika bra att anpassa sig och ha linjaler av båda sorter. Amerikanska mönster räknar med att man syr med 1/4-inch pressarfot.

Kattmönstret är jättefint jag tror det blir väl pilligt om man ska räkna om....

Annika
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-16, 17:07   #3

Vad praktiskt...

Det låter väldigt praktiskt med en inch-linjal och inch-pressarfot!

Var köpte du din linjal/pressarfot? Finns det inch-pressarfötter till en äldre maskin? Jag har en äldre brother som ser ut att vara från 80-talet.
Gammal 2004-09-16, 20:52   #4

Mias quiltbod

Jag har en Janome-maskin där 1/4-inchpressarfoten ingick i köpet. Vet inte ett dugg om Brother men det är väl bara att ringa en återförsäljare och höra sig för.

Linjalen köpte jag hos Mias quiltbod under Syfestivalen i Sollentuna men inch-linjaler finns hos många olika affärer. Hittar du en tygaffär med quilt-inrikting så har den helt säkert en inch-linjal. Det finns ju också olika modeller - avlånga och kvadratiska tex. På nätet har du ju Lapp-elisa som säkert kan hjälpa dig. Även Pastellen i Gävle postar och Mia tror jag också kan hjälpa.

Annika
Gammal 2004-09-25, 19:24   #5
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad

Jag har också sökt efter linjaler av olika slag, och funderar på om det inte är lättast att besställa från nätet... t ex från http://www.quiltbiten.com/ som har flera olika att välja mellan. Är det nån som handlat från dem tidigare? Funkar det bra?
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-25, 22:00   #6

Quiltbiten

Kristina på Quiltbiten är bra. Du kan lugnt beställa från henne.

Annika
Gammal 2004-10-22, 22:04   #7
Melladh Melladh är inte uppkopplad

Jag kör helt enkelt på att dela upp ett mönster i enheter när jag ser det, och strunta i faktiska mått med omräkningar och allting... måtten är ju trots allt bara enheter. Om man tänker på det som just så, så har man dessutom väldigt enkelt att skala upp eller ner sen. Man kan ju mäta ett mönster efter dess bilder också, inte bara de mått som står. Speciellt eftersom det är så som bilden ser ut som man brukar vara ute efter. Detta gör dessutom att man sällan behöver oroa sig för om någonting HAR ett mönster, det är bara att förstora ett foto lagom mycket för att man ska se sömmarna.
Man får bara tänka om lite, så är allting enkelt.
Melladh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-02, 16:42   #8
ninna ninna är inte uppkopplad

Jag räknar aldrig om utan skaffade inch linjal istället för det går liksom inte att få det riktigt rätt när man räknar om.Måtten stämmer sällan på slutet när man räknar om. Dom flesta mönster är ju på engleska så det lönar sig att köpa inch linjal.

Jag använder inchlinjalen (fast jag har en cm linjal) även när jag gör mina egna varianter utan möster.
ninna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-03, 11:15   #9

Tack för alla svar!

Det slutade med att jag fick en inch-linjal, så nu ska här sys bara jag blir klar med alla jul-projekt.
Gammal 2004-11-19, 18:13   #10

Hur ser en 1/4"-pressarfot ut?

Jag var hos en återförsäljare idag och han visste inte vad jag talade om. Så hur ser en sådan pressarfot och hur ser man skillnaden på den och en vanlig pressarfot?

Hur mycket sömnsmån har en "vanlig" pressarfot? Jag blir förvånad över min maskin var och varannan dag, så vem vet jag kanske har en 1/4"-fot utan att veta om det?
Gammal 2004-11-19, 18:54   #11

1/4-inch-fot

Ser ut och ser ut...

Alltså, det viktiga är måttet från raksömmen och till höger ut till pressarfotens kant dvs att du har exakt en 1/4 inch emellan. Om du kan skifta nålposition i sidled så kan det hända att din befintliga pressarfot duger alldeles utmärkt. Janome har en 1/4-inch-fot som har en kant till höger som mothåll och då är det lätt att sy rakt när man följer tygkanten, men det är inte alltid så att man följer en tygkant.

Jösses så svårt det var att förklara, hoppas att ljusnar något i alla fall.

Annika
Gammal 2004-11-20, 07:42   #12

Jag mätte just min pressfot som kallas sick-sack-pressfot enligt instruktionsboken och den var 1/2" bred dvs den ger en sömnsmån på 1/4". Hurra, jag behöver inte köpa en ny pressfot.

Men hur fungerar den foten med svenska beskrivningar? För standard svenska pressfötter har väl en sömnsmån på 0.5 cm eller?
Gammal 2004-11-20, 09:47   #13
Melladh Melladh är inte uppkopplad

Enligt min erfarenhet så är de lite större än 0,5cm tyvärr, när man VILL ha sån sömnsmån... Men det varierar kanske.
Melladh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-26, 09:57   #14
merethe merethe är inte uppkopplad

Hei

Har vært medlem en stund nå, men har ikke hatt tid
til å svare på så mye spørsmål.

Det lønner seg absolutt å ha en spesiell symaskinfot. Uansett blir resultatet mye bedre. Og jeg kan ikke tenke meg å sy uten den. Bytter bare om jeg skal sy helt andre ting.

Å regne om til cm. er det flere som har brukt å jgøre. Fant til slutt ut for min del at jeg syr alt i inches, fordi det blyr mye enklere på alle måter. Lettere å regne ut sømrom og mindre tall å regne med. Men når jeg lager egne mønstre, må jeg regne om fra inch til cm. for å få peil på hvor stort det kommer til å bli.......................

Klem
Merethe
merethe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:19.