![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Byxor till shorts
Hej!
Jag har ett lite problem. Fick en symaskin av min underbara sambo i julklapp. Nu kommer han med ett par byxor, chinos-aktiga i lite tjockare material, som han vill att jag ska göra om till shorts åt honom. Problemet är bara att jag inte sytt mer än "småfix" (typ knappar, pennfodral, örngott och nån enstaka jeanskjol av gamla byxor) sen syslöjden. Jag har pinsamt nog ingen aning om hur jag ska göra ![]() Hjälp! Tacksam för alla tips och råd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Om det räcker att klippa av benen till lämplig längd, och sedan fålla upp de nya shortsbenen: I sådant fall är det ju inte så mycket att tänka på, mest att benen blir lika långa, och att räkna med en fåll på ett par cm när du klipper? Om du inte vill sy en överkastningssöm på klippkanten för att undvika att kanten fransar sig, kan du ju vika in den kanten innan du fållar, om det lämpar sig och blir snyggt så förstås.
Eller du kanske hade tänkt dig andra modifikationer? //jonne |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Funderar på om man skulle ha nån sorts slag (vet inte om det heter så på shorts....) på nederkanten av shortsen, och hur man i så fall skulle göra detta
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ja, slag på shortsbenen kan ju vara tjusigt. Det är heller inga konstigheter att sy slag på byxben. Lite vikande och donande bara.
På Husqvarnas hemsida finns det en del instruktioner för sömnadsdetaljer: Gå in på hemsidan och Välj ”Sömnad” i menyn till vänster , sedan ”Syrummet”. Klicka sedan på ”Gå vidare till Syrummet”, när ett nytt fönster dyker upp, hittar du instruktioner under ”Sömnadstekniker”. Titta där under ”Fållar och kanter”. Man kan skriva ut instruktionerna också, kan vara bra att samla i en pärm... Lycka till i hettan!// Jonne |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack för tipset, kanonsida! Ser ju inte alltför svårt ut
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:08.