Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-07-20, 08:57   #1
HelenR HelenR är inte uppkopplad

Huskylock 910 låter som en tröska

Min Huskylock 910 för ett otroligt oväsen när jag sys. Det rasslar och bankar - faktiskt presis som en tröska för er som är bekant med sådana. Sömmarna blir jättefina och jag har inga problem med att tråden går av eller så. På Husqvarnas utbildning fick jag lära att moderna symaskiner aldrig ska smörjas. Konstigt nog ligger en liten behållare med symaskinsolja i boxen som följde med maskin. Har ni några råd om vad jag ska göra? Jag vill ju inte köra sönder maskin! Kan jag olja själv - hur gör jag då? Andra tänkbara åtgärder? Vill helst slippa lämna in maskin (dyrt)
HelenR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-20, 09:19   #2
MiaL MiaL är inte uppkopplad

Hej!

Jag har också en 910 och till mig sa dem att den ska smörjas på alla ställen det finns rörliga delar. Jag var lite osäker på det hela i början och till slut fick jag lov att lämna in den på service för den kunde inte forma stygn.
När jag fick tillbaka den stod det på lappen att jag inte fick smörja så mycket, och att jag skulle märka när den behövde smörjas. Jag antar genom din beskrivning att det är ljudet du beskriver som jag ska vänta på till nästa gång.
Så smörj den du.

/Mia
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-24, 13:28   #3

Tack för ditt svar. Instämmer i ditt resonemang som låter logiskt. Det frår bli smörjning. Har aldrigt smörjt nåt (mer än kakformar) i hela mitt liv - så jag ska försöka få mannen att göra det. Han förstod dock inte att maskinen var en symaskin (hade aldrig sett en overlock gissar jag) så min skepsis till att han har rätt kompetens är stor. Alla råd, även helt basala, mottages fortfarande tacksamt. Du skriver rörliga delar - ska man öppna nånstans och se vilka som rör sig under sömnad? Droppar man oljan eller penslar på? Eller rentav oljad trasselesudd? Jag brukar inte fega ur vid praktiska sysslor - men i detta fall känns okunskapen enorm...
Gammal 2006-07-24, 14:39   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Öppna bara frontluckan, Om du vrider handhjulet, då ser du alla rörliga delar. Du droppar på med oljeflaskan som följer med!
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-25, 21:56   #5

Tack! Låter som jag kan fixa det!
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:16.