Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-06-25, 13:07   #1
eken eken är inte uppkopplad

Gammal usqvarna

Köpte en begagnad husqvarna 6062 men lyckas inte få till något nu har jag 3 rattar på denna modelen och varje ratt har sifror och förger. Men lyckas ju inte ens att sy raksöm med den.. Någon som kan förklara vad varje ratt e till för!

Ratt 1: lila, orange, gul, grå, sicksack, kanpphål, knapp

Ratt 2: skala 0-4 runt 0,5 knapphåls symbol, orange,lila, blå, gul

Ratt 3: skala 0-4 lite kombinerade färger.

Jag skulle ju sy med min dotter, bara hon inte säger hur kass pappa e i skolan
eken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-25, 17:37   #2
hatte hatte är inte uppkopplad

Hej!

Ja du.. jag har ingen aning om just din symaskinsmodell (har du möjlighet att fotografera maskinen och dess rattar?), men något sånt här:

Ratt nr 1 väljer mellan olika stygn, t.ex raksöm och sick-sack. Du kan ju kolla lite på hur nålens position i sidled ändras när du byter mellan de olika lägena på den ratten. I ett läge skall nålen vara centrerad över pressarfoten oavsett om du vrider på maskinens frammatningshjul på sidan. Det är läget för vanlig raksöm.

Din symaskin har förmodligen ett "knapphålsschema" som underlättar vid sömnad av knapphål. Exempelvis har min HQ "Prelude" ett schema om fyra steg som man kan följa när man syr ett knapphål, inte livsnödvändigt, men undrlättar ibland. Läget med en knappsymbol fäller förmodligen ner frammatningständerna under symaskinens pressarfot. När man t.ex. skall sy fast en knapp vill man nämligen inte att maskinen skall mata fram tyget samtidigt som man syr.

Ratt nr 2 låter dig välja stygnslängd. Skalan anger alltså stygnslängden i mm (på ett ungefär, men ganska så exakt). Knapphålssymbolen anger alltså att 0,5 mm är en lämplig stygnslängd när man syr knapphål.

Ratt nummer 3 använder du för att variera stygnsbredden. Raksöm har bredden "0", men skall inte behövas ställas in, det sker automatiskt när ratt nr 1 är i läge för raksöm.

De olika färgerna på de olika rattarna skall antagligen användas vid olika stygnstyper. Har du en färg inställd på ratt 1 så skall du ha samma färg inställd på ratt 2... Färgkodade inställningar är alltså min kvalificerade gissning.

Sätt dig och prova att sy med lite olika inställningar. Sy provsömmar på en gammal tyglapp eller nåt. Prova dig fram, det är inte svårt och tar inte lång tid att lära sig det nödvändigaste om man har ett litet hum om vad rattarna är till för förstås.

Lycka till//
Jonne

Senast redigerad av hatte den 2006-06-25 klockan 18:04.
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:07.