![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Kavaj resp. dräktjackehjälp
Jag ska snart sätta igång att sy en sån här kavaj, men så glömde jag lägga till veck innan jag klippte ut fodermönsterdelen, klippa ut ny eller kan det funka?
Och jag tänkte med tanke på bandet i kanten hur ska jag göra med fodret där? Ska jag låta det vara löst eller sy fast det? Sen har jag påbörjat att sy en liten söt dräktjacka i rosa och vit tweed, med en stor bluskrage på. Det är bara knapparna och fodret kvar och jag undrar hur jag ska göra med fodret om jag ska låta det vara öppet där nere (det är det på en liknande jacka jag har)? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Prova med att sy fodret med aningen mindre sömsmåner, då blir hela fodret lite större.
Jag brukar alltid sy fast fodret nertill i jackor och kavajer, jag vändsyr både framkant, ärmar och nederkant. Jag har en öppning i ena ärmsömmen för att kunna vända. Du bör kunna sy fast fodret nertill med bandet och plagget, om du har fodret en aning längre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Ok, tack för hjälpen!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Mät upp fållen och pressa, sy fast fodret i infodringen nästan ända ner, sen syr Du fast fodret i övre kanten av fålluppviket, det kan behövas justeras lite med en handsöm, om man inte är så van. Nåla och prova Dig fram så går det nog bra. Det ska vara "liksom ett veck" av fodret från sömmen och ner mot fållen.Svårt att förklara.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:28.