Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-07, 13:34   #1
Misse Misse är inte uppkopplad

Sjal

Nu ska jag ta och virka en härlig stor sjal. Har redan köpt garn och virknål. Virknålen är av storlek 4 och garnet är inte jättetjockt, utan typ "lagom".. och så är det lite "långhårigt".

Sorry, nybörjare på virkning, så känner inte till några riktiga facktermer.

Men problemet är att jag inte virkat några större grejer förut, utan mest typ grytlappar, små mössor (som inte blev så snygga) osv. Jag kan alltså göra luftmask(ar?) och fasta. Sen kan jag absolut ingen mer om virkning.

Går det att virka en sjal med dessa kunskaper, eller borde jag kunna några andra tekniker istället?

Slutresultatet vill jag ska se ut som en rutnät utan några krusiduller eller mönster.. om ni förstår vad jag menar?

Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-07, 16:08   #2
Lingling Lingling är inte uppkopplad

Det går att virka ett nät med luftmaskor och fasta maskor, annar är det nog stolpar du skulle behöva lära dig, stolpar plus luftmaskor brukar användas för att ge ett jämnt gallernät. Finns tydligen bra sidor med bilder för att lära sig avute på nätet.
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-07, 16:23   #3

stolpar.. okej, då ska jag ta fram lite sidor på nätet om det.

Tackar!
Gammal 2006-04-07, 21:47   #4
Rosmy Rosmy är inte uppkopplad

Boktips

Klart du fixar det! Knalla till närmaste bibliotek (eller bokhandel) och införskaffa boken "Sköna sjalar" av Lena Blidell. Där finns mönster på världens enklaste sjal virkad i bara luftmaskbågar.

Lycka till!
Rosmy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-08, 13:45   #5
mariehaglund mariehaglund är inte uppkopplad

garnstudio har både mönster och virkskola på nätet...
mariehaglund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-08, 15:09   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Synd att jag renoverar mitt rum (hobbyrum) och allt är i lådor/högar annars skulle jag fiskat fram min egen beskrivning till att göra gallermönstrat virkning och skriva det här. Det består bara av luftmaskor och några få fasta maskor.

Men om du vill så kan jag gräva lite här och se om jag hittar det.

Här är en bild på sjal jag gjort (det är bara början som kräver mönster sen är det bara att virka på tills det är rätt storlek)

http://www.funnybunny.se/misc/decemberleiaplaying.jpg
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-08, 17:23   #7

Tack alla snälla för hjälpen!

Jag gick till biblioteket och hittade en riktigt bra bok om virkning med förklaringar och bilder på alla typer av maskor. Verkar om det inte blir så jättesvårt att virka en sjal med galler mönster. Ska börja ikväll när jag sitter framför TV:n.

Kommer in hit och berättar om resultatet så fort jag blir klar. Hoppas att ni har tålamod..

Gammal 2006-04-08, 23:07   #8

Började virka för några timmar sedan.. och efter ett par timmar orkade jag inte längre.. mina rutor på sjalen var pyttesmå och jag insåg att en stor sjal med denna teknik skulle ta evigheter att göra och kräva väldigt mycket garn.

Nu är jag på jakt efter någon modell med större rutor och mindre garn åtgång.

En liten fråga:

Jag har läst i boken som jag nu har hemma att man kan virka "galler" med följande teknik:

luftmaskor - stolpe - lufmaskor - stolpe... osv.

Men när jag väl gör detta, så blir rutorna minimala! Hur gör jag mönstret större? Hur gör man en stolpe "högre"? Hade tänkt mig typ 5 x 5cm/ruta. Det går väl?
Gammal 2006-04-08, 23:56   #9

Jag tycker det blir bättre och finare resultat om man gör som jag. Bara luftmask-bågar. Det blir liksom bågigt under tiden man gör, men när man är klar så kan man nåla upp den så den blir rakt och bågarna blir till rutor. Tricket är att virka fast bågarna snett över tidigare båg, så att fm eller sm hamnar mitt på föreg. båge.

Då kan man ju göra bågarna hur långa man vill, och få större galler.
Gammal 2006-04-09, 11:20   #10

Det som är det största svårigheten för mig är att räkna maskorna - det går inte alls med garnet som jag har. Det är ju lite långhårigt, så maskorna täcks av "hår" och blir otydliga. Jag vill alltså slippa räkna och bara virka.

Går det att göra en sjal utan att räkna maskor, enbart på känn och genom att ta fram måttbandet och måtta?

Knepigt det här med att virka.. hmm..
Gammal 2006-04-09, 12:14   #11
mariehaglund mariehaglund är inte uppkopplad

självklart går det... det är på det sättet jag lärde mig att virka känn dig fram till vad som känns bra för dig.
mariehaglund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-09, 13:14   #12

Äsch, med luftmaskbågar behöver du bara räkna medan du virkar, sen har du fått en båge, och du behöver inte pricka in rätt på föreg båge, utan bara virka runt, inte genom maskan, så kan du flytta runt maskan lite om det blev lite fel.

Jag avskyr också att räkna på befintlig virkning, haha.

Men ja hoppas du hittar bra mönster eller hittar på nåt själv och får en fin sjal.
Gammal 2006-04-09, 13:38   #13
Lingling Lingling är inte uppkopplad

Du kan göra rutorna större om du använder dubbelstolpar eller trippelstolpar t ex också, och gör fler luftmaskor emellan - men det är nog fortfarande rätt gnetigt. Jag fick iaf för mig att det var den typen av galler du var ute efter från början? Annars är det sneda , lite rundare rutor om du använder luftmaskbågar och fm (kan ha stolpar också där), då kan du göra gallerhålen mkt större.
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:34.