![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Babykläder och overlock
Om man har overlock kan man då sy babykläder som vanlig konfektion gör? De sömmarna verkar vara lagda mot eller över varandra och overlockade så att sömmarna är platta. Kan man göra det med en vanlig overlock? Jag funderar på att köpa en Pfaff coverstyle men vill veta hur det fungerar först.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Sömmen du tänker på heter Flatlock och finns ofta på overlockmaskiner även om jag inte får mina så snygga som de i butik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack då vet jag vad jag ska kolla efter för söm på overlockarna.
En till fråga: Ärmarna på babykläder är ju så små, är det svårt att sy små saker på en overlock? Det blir ju som en liten tunnel av en ärm |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag brukar fålla innan jag syr sid/ärmsömmen på babykläder.http://www.sysidan.se/obj/photo/11fd...2d9cd856f3.jpg
Linne sytt på en Coverstyle för att testa flatlocksömmen. Senast redigerad av ankan den 2006-02-28 klockan 10:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hej
Snyggt linne! Praktiskt att fålla babyärmen först men sömmen som syr ihop ärmen då, är det inte trångt att sy ihop den på overlocken? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Man får ändra sätt att sy ibland när man syr med overlock. Just en ärm på ett babyplagg syr man först i ärmkullen i ärmhålet. Därefter fållar man ärmen och till sist så syr man ärm- och sidosöm i ett svep. På det viset begöver man inte sy inuti någon tunnel, om du förstår hur jag menar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Naturligtvis gör man så!!!! Det är så länge sen jag sydde små kläder så jag har totalt glömt hur man gör! Fast jag har nog gjort så här på en morgonrock jag sytt åt mig själv också.
Nu blir det ju mycket lättare! Det blir nog en overlock! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Nu en fråga om overlock. Går det att sy ihop lager som i en quilt? Bakstycke, vadd och framstycke utan att det glider runt?
Dottern har önskat sig en gro bag till den kommande babyn och den ska vara vadderad. Något sånt här http://www.spacebabies.se/grobag.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag skulle nog tråckla eller sätta nålar en bit in på tyget (nåla aldrig i kanten där sömmen ska vara för då är det som gjort för att knivarna ska förstöras). Tjockleken är inga problem och jag som är van att sy på overlock skulle nog köra utan nålar också
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Tack snälla ni för all hjälp.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:18.