Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-02-14, 08:27   #1
HelenR HelenR är inte uppkopplad

Val av nybörjaroverlock

Hej,
Jag har blivit sugen på att köpa en overlock. Jag vill kunna sy snygga tröjor i mjuka tyger och slippa klippa kanter. Har ingen erfarenhet av overlock och undrar såklart vad jag ska välja. Köper helst en begagnad maskin och vill inte ha enklast möjliga, samtidigt som jag inte kommer att utnyttja en massa finesser. En stor fördel om maskinen är lätt att lära sig, eftersom sömnad tyvärr bara är hobby. Jag har Platinum 950 för mina andra sybehov och vill gärna fortsätta med Husqvarna. Finns det nån modell där Platinums tillbehör (pressarfötter etc) passar? Vilken Husqvarnamodell är det som alla klagar på, Huskylock 936? Heter alla Huskylock? Jag har kollat sysidans recensioner men behöver mera hjälp. Tacksam för alla goda råd!
Hälsningar Helen
HelenR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-14, 09:53   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Jag har en Huskylock 910, och den är jag väldigt nöjd med.
Overlock-maskinerna har "egna" pressarfötter. De man har till den "vanliga" maskinen passar inte.
Jag har inte köpt någon extra utan har endast de som följde med.
Gå in på Viking och titta på de olika modellerna!
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-14, 11:42   #3
Andy Andy är inte uppkopplad

Även jag är väldigt nöjd med min Huskylook 910. Syr mycket snyggt. Är enkel att förstå. Det är dock som med alla overlooks lite småpilligt att komma åt när man ska trä om, men inte alls så svårt som jag befarade. Tygligt schema finns.

Jag var från början inställd på att ha den enklare 905:an. Men fick ett bra pris. Idag tycker jag att sömnadsguiden är toppen, men kanske inte helt nödvändig. En prisfråga helt enkelt.

936:an har täcksömmen, vilket de enklare maskinerna saknar. Har själv ingen erfarenhet av denna maskin, men som du skriver, det förekommer en del inlägg om att maskinen är känslig och svår inställd. Bästa sätt att avgöra om det är en maskin som passar dig är att gå till en butik, eller på någon mässa, och be att få provsy.

Ja, alla Husqvarnas maskiner heter Huskylook. Möjligen att någon äldre maskin heter något annat.

/Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-14, 12:30   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

När jag byter tråd i min, så klipper jag av och knyter ihop, sedan drar jag igenom trådarna. det finns en liten spärr till undertrådarna som man kan lätta på.
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-14, 16:02   #5
Andy Andy är inte uppkopplad

Jo, det gör i och för sig jag också. Men det händer ju trots allt ibland att det trasslar sig lite så man får trä om. Som tur var är det ju inte så ofta.
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-14, 20:55   #6
eca eca är inte uppkopplad

910:an är mycket lättare att trä än den gamla Husqvarna overlocken jag hade innan. Har inte haft denna mer än en månad , men är jättenöjd.
eca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-14, 22:40   #7
Syofta Syofta är inte uppkopplad

Rekommenderar dig en vanlig overlock utan täcksöm, du vill ju inte ha finesser. Då slipper du ställa om.
Själv syr jag mycket i olika sorters trikå, även baddräkter med "bara" en vanlig overlock. Det blir jättebra.
Resår på baddräkterna(genomskinlig!) syr jag fast med tvillingnål på min vanliga symaskin. Det ska vara tvillingnålen för jersey. Man kan även sticka ner halskanter etc på det viset, efter att man sytt fast dem på overlocken.

Det allra viktigaste med trikåsömnad är att tänka på att byta nål ofta!

Mitt bästa råd är att prova maskinen i affären och ställa frågor.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:59.