Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-02-01, 13:35   #1
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad

Question Kvalitetstillbehör

När man som jag har börjat få ett lite nyväckt intresse för sömnad, och inser att man måste köpa lite både det ena och det andra, så förstår man att inte allt man köper blir sådär jättebra. Bla igår så skulle jag sy men övertråden bara delade sig och fnurrade ovanför nålen. Jag inser att såväl symaskinsnål och tråd kanske inte var av allra bästa märke. Ej heller är jag nöjd med min sax... så kan jag få lite tips från er andra, vilka tillbehör har ni som ni är riktigt nöjda med? Och vad tycker ni har varit riktigt dåliga köp?

T ex, saxar, symaskinsnålar, tråd, vanliga nålar etc...

Så får jag lite hjälp med vad jag skall köpa för att undvika skräp nästa gång.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-01, 16:01   #2
emilia emilia är inte uppkopplad

Jag brukar köpa Gütermanns eller Mölnlycke tråd, även Ikeas tråd tycker jag är bra, däremot har jag en gång köpt tråd på Lidl och den fungerar nog, men det märks att det inte är vidare kvalité på den. Jag har aldrig haft några problem med mina symaskinsnålar och jag har provat olika märken. Den bästa tygsaxen jag äger är en Fiskars sax, det går verkligen jätte bra att klippa med den. Det viktiga med en sax är att den är vass, så jag har dessutom en Fiskars saxvässare till. Jag har även några andra saxar utan märke, som fungerar bra till vissa ändamål. Sedan har jag en sax av märket Mundal, som de påstod i tygbutiken att skulle vara jätte bra, men jag gillar den inte riktigt.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-01, 17:25   #3
nölte nölte är inte uppkopplad

Inte IKEA-tråd

En symaskinsreparatör sa till min syster en gång: Om du visste vad jag har tjänat pengar på sådana som använder IKEA-tråd till sina maskiner. Kanske något man bör tänka på när man velar mellan dyrare och billigare tråd. Reparationer är inte billiga.
nölte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-01, 17:31   #4
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad

Re: Inte IKEA-tråd

Citat:
inny skrev:
En symaskinsreparatör sa till min syster en gång: Om du visste vad jag har tjänat pengar på sådana som använder IKEA-tråd till sina maskiner. Kanske något man bör tänka på när man velar mellan dyrare och billigare tråd. Reparationer är inte billiga.
Skulle vara intressant att veta vad IKEA-tråden ställer till med som orsakar dyra repaprationer?
Jag har hört att den ska damma/ludda en del med ska väl maskinen tåla utan att det blir reparationer, rengöra kan man ju göra själv.
/Anne-Marlen
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-01, 17:33   #5
HelenD HelenD är inte uppkopplad

Fiskars saxar (stor + liten spetsig) som används enbart till att klippa tyg med. Allt annat med andra saxar än tygsaxen eftersom papper gör eggen slö. Saxslipare kan vara bra att ha.

Vad gäller tråd så kolla om den luddar mycket genom att dra med fingrarna över tråden. Gütermann/Amann trådar gillar min symaskin.

Tjocka tygkritpennor i vitt och ljusblått eftersom de inte går av lika lätt.

Fler måttband, sprättare eftersom de brukar försvinna i tyghögar och jag inte gillar att leta.

Knappnålar och synålar i olika längder och tjocklekar beroende på vad man ska sy.

Symaskinsnålar som är anpassade för det man ska göra: brodera med metalltråd, stretchtyger, jeans, tunna tyger. Spelar ingen roll vilket märke tycker jag bara nålen är anpassad för det man ska sy.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-01, 18:42   #6

Jag tyckte inte att kombinationen falk symaskinsnålar och mölnlycke polyestertråd fungerade så bra ihop. Tråden delade sig och fnurrade sig trots att jag trädde om flertalet gånger. Storlek på nål bör ha varit ok och rätt sorts tråd till materialet. Gütermanns tråd tycker jag har fungerat bättre... men det kan ju ha varit ett måndadsexemplar.
Gammal 2006-02-01, 18:43   #7

Men en fiskars tygsax skall jag nog köpa - de verkar ju flera tycka är bra.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:52.