Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-01-31, 09:41   #1
Gill Gill är inte uppkopplad

Tyg till bra pris som inte skrynklar

Hej,

Det jag kan om tyg kan man skriva på ett björklöv med ett läppstift...och ändå få plats över...

Därför vänder jag mig till er som är proffs.

Jag är fotograf och behöver ett bakgrundstyg (helst vitt) ganska brett (ca 1,5 - 2 meter)som inte skrynklar så lätt...

Helst ska det inte kosta några enorma pengar heller...inga dåliga krav va?

Men hur man än vrider på det blir det med all säkerhet billigare än fotobakgrunder som kan gå lös på några tusen.

Jag bor i göteborg, men tar en sväng till Borås imorrn så om någon har nåt förslag på nåt ställe där någon kan tänkas ha nåt sånt här eller bara förslag på vad jag ska leta efter får gärna säga till.

Mvh
Gill
Gill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-31, 09:46   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

Du kan inte ha enbart bommulstyg det måste vara uppblandat med polyester kanske du kan hitta vita lakan som har 40-50% inblandning av polyester Jysk kanske har ring runt till olika som säljer lakan.känner inte till Göteborg.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-31, 09:51   #3
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad

Om du ska till Borås ska du absolut besöka Affär´n, ligger bakom ishallen, i samma hus som Transcom. (I Knalleland alltså.) Super bra personal och de har det mesta till bra priser. Fråga om hjälp.

Annars Furulunds, i Knalleland, har mer i butiken än man tror. Kanske lite dyrare, men det kan det vara värt.

Men annars så föreslår jag ett tyg i konstfiber, ex polyester eller nylon. Det skrynklar ganska lite, visst blir det veck om det blir ihopknölat och får ligga, men det blir det mesta. Om du väljer ngt tjockare så hänger vecken ut sig fort av tyngden. Ett satintyg blir lite tjockare och inte så "genomskinligt". De vanligaste bredderna på tyg är 140-150cm.

Annars kanske typsikt skjorttyg kan vara intressant. Det är en blandning polyester (65%) och bomull (35%). Ganska tunt tyg, som i en herrskjorta. Men skrynklar inte heller så mkt.

Senast redigerad av johannajanzen den 2006-01-31 klockan 09:53.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-31, 09:56   #4

Tackar för snabba svar

Vad ligger dessa typer i pris? (svårt att säga gissar jag, men på ett ungefär)
Gammal 2006-01-31, 09:58   #5

Lakan med polyester inblandning är billigare än enbart.bommull men du kan ju köpa ett underlakan för dubbelsäng.
Gammal 2006-01-31, 10:00   #6

Citat:
TeknikFreek skrev:
Lakan med polyester inblandning är billigare än enbart.bommull men du kan ju köpa ett underlakan för dubbelsäng.
Jag tänkte lakan, men för mig är lakan bomull och skrynkel ...

Det blir ett besök på Jysk idag också
Gammal 2006-01-31, 10:01   #7

Åhh, tyger kan skilja så mkt i pris.. du kan få lakansväv från 19 kr/m på Bauhaus till väldigt dyra satiner för över 200kr/m. Men i helgen när jag var ute och shoppade så handlade jag just ett vitt satintyg för 149 kr/meter. Skjorttyg låg på 79-99kr/metern och detta här i Sthlm. Borås är billigare, framförallt Affär´n. Man ska ha lite tur också. ;-)

Vill du göra en omväg ska du kanske åka till Kinna och besöka Skroten. Heter ngt mer med Skroten i namnet, sök på Eniro. Det är också ett billigt paradis.
Gammal 2006-01-31, 10:04   #8

Citat:
Gill skrev:
Jag tänkte lakan, men för mig är lakan bomull och skrynkel ...

Det blir ett besök på Jysk idag också
För mig är lakan också bomull. Men det kan tänkas att de blandar i 10% polyester för hållbarhetens skull. Men jag skulle aldrig ha polyester i sängen, tänk vad svettigt...
Gammal 2006-01-31, 10:08   #9

Jo, Tygverket.se ligger på söder i Sthlm. Där köpte jag en rulle blått skjorttyg, 27 meter för 500kr. Det fanns i vitt också. Det kanske är intressant? De har både butik och är grossister. Vet inte om de säljer detta till privatpersoner som grossist, men det står ute i butiken till privatkunder. Vet ju inte hur mkt du behöver?
Gammal 2006-01-31, 10:10   #10

Det är därför dom går att få till ett vettigt pris m/priset blir billigt.jag tror inte du kan köpa på metervara billigare.
Gammal 2006-01-31, 10:15   #11

Citat:
johannajanzen skrev:
Jo, Tygverket.se ligger på söder i Sthlm. Där köpte jag en rulle blått skjorttyg, 27 meter för 500kr. Det fanns i vitt också. Det kanske är intressant? De har både butik och är grossister. Vet inte om de säljer detta till privatpersoner som grossist, men det står ute i butiken till privatkunder. Vet ju inte hur mkt du behöver?

Det var billigt, 27 meter låter mycket, men då kan man måla några meter i en färg och några andra i en annan.

500 spänn var inte farligt..enda problemet är att det ligger i Stockholm...liiiite långt.
Gammal 2006-01-31, 10:19   #12

Citat:
Gill skrev:
Det var billigt, 27 meter låter mycket, men då kan man måla några meter i en färg och några andra i en annan.

500 spänn var inte farligt..enda problemet är att det ligger i Stockholm...liiiite långt.
Jag kan kanske köpa och skicka rullen till dig. Annars så har jag vägarna förbi Gbg lördagen den 11 feb.
Gammal 2006-01-31, 10:32   #13

Citat:
johannajanzen skrev:
Jag kan kanske köpa och skicka rullen till dig. Annars så har jag vägarna förbi Gbg lördagen den 11 feb.
Går det att köpa som metervara också eller är det bara rullar...funderar på om den fanns i svart också, men då är 27 meter svart väldigt mycket ?

Jätteshysst om dun ville göra det, den 11 hade passat mig kanon.

Enda problemet jag kan se är att det skulle vara ett väldigt "lätt" tyg, helst ska dom vara rätt tunga så att man får ett bra "häng"
Gammal 2006-01-31, 10:41   #14

Citat:
Gill skrev:
Går det att köpa som metervara också eller är det bara rullar...funderar på om den fanns i svart också, men då är 27 meter svart väldigt mycket ?

Jätteshysst om dun ville göra det, den 11 hade passat mig kanon.

Enda problemet jag kan se är att det skulle vara ett väldigt "lätt" tyg, helst ska dom vara rätt tunga så att man får ett bra "häng"
Av detta är det hela rullar man måste köpa. Och det finns inte i svart, bara rosa och aprikos ;-) inget för en fotograf kan jag tänka. Och färga går tyvärr inte då det är polyester i det. De har säkerligen på metervara också, men då stiger priset per meter.

Ja, tyget är ju ganska lätt och jag misstänker att du skulle behöva ngt tyngre. Om du syr en kanal i nederkant och stoppar in en rundstav eller liknande så blir det lite tyngd. Fundera och besök Borås först, det kanske löser sig ändå. Du kan kontakta mig via mail här på Sysidan annars. :-)

Senast redigerad av johannajanzen den 2006-01-31 klockan 10:44.
Gammal 2006-01-31, 10:43   #15

Citat:
johannajanzen skrev:
Av detta är det hela rullar man måste köpa. Och det finns inte i svart, bara rosa och aprikos ;-) inget för en fotograf kan jag tänka. Och färga går tyvärr inte då det är polyester i det. De har säkerligen på metervara också, men då stiger priset per meter.

Ja, tyget är ju ganska lätt och jag misstänker att du skulle behöva ngt tyngre. Fundera och besök Borås först, det kanske löser sig ändå. Du kan kontakta mig via mail här på Sysidan annars. :-)

Ahh, vad synd.

Jag ska kika där annars kontaktar jag dig, tack ändå
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:10.