Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-01-26, 13:20   #1
Lilla_Elin Lilla_Elin är inte uppkopplad

Rita en modell

Jag är verkligen jättedålig på att rita modeller.
Alltså en kropp på ett papper, t.ex A4.

Finns det någon som har en färdig, eller kan rita, och sen scanna in i datorn så jag kan skriva ut den?

Har en massa ideer på kläder i huvudet, men det hade varit kul att rita ned dom på papper.

Mvh
Lilla_Elin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-26, 13:26   #2
Misse Misse är inte uppkopplad

Jag tror att det finns speciella datorprogram där man kan rita kläder.. är dock inte säker.
Har du prövat att rita i Adobe photoshop? Det är ju ett lite mer friare och mer exklusivt ritprogram än vanliga Paint man har på datorn.

Jag ritar alla mina egna mönster och designs för hand.. men är inte särskilt duktig på att rita. Huvudsaken är väl att man själv som designer och tillverkare fattar hur man har menat att ett plagg ska se ut. Skriv små notiser på teckningen och kanske egna förslag på tyger, så glömmer du inte bort vad idéen med plagget var.

Rita på och lycka till!
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-26, 13:29   #3

Oj, du ville visst ha en modell.. inte rita kläder, eller? Vill du rita kläder håller jag vid det jag skrev i första svaret. Att rita en modell är enkelt.. räcker med en streckgubbe till en början som man sedan "fyller ut". På Bild & form lärde vi oss att rita propotioner och läraren hade några stencilier om det hela.. borde med andra ord inte vara så svårt att hitta på nätet.
Gammal 2006-01-26, 14:33   #4
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad

Kolla biblioteket också. Vet att vi teckande människokroppar på bilden på högstadiet och det med proportioner och allt. Vi använde oss av teckningsböcker med exempel etc.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-26, 15:41   #5
ask ask är inte uppkopplad

eller medicinska uppslagsböcker brukar väl ha bra människokonturer att kopiera av
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-26, 16:44   #6
krumeluren krumeluren är inte uppkopplad

Jag tror att du kan rita fina modellteckningar om du vill. Gör dom bara inte för avancerade, det är ju kläderna på dem som är viktigast...

Men det där med proportioner. Ett vuxenhuvud är väl ca 1/7 av kroppslängden. Höften ungefär vid halva kroppslängden. och ögonen mera mitt på huvudet än man tror...
Prova! tillslut går det nog bra!
krumeluren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-26, 17:14   #7

Många professionella designers ritar ju inte ut ögon,mun.. eller andra detaljer på kroppen - vissa har inte ens händer, utan koncentrerar sig mer på kroppskonturerna. Som någon här ovan skrev: Det är kläderna som är det viktiga.
Gammal 2006-01-26, 21:22   #8
Lilla_Elin Lilla_Elin är inte uppkopplad

Tack ni!
Har försökt att rita. Ser lite konstigt ut.
Men som ni sa, det är ju kläderna som är det viktigaste.
Det svåraste med att rita kroppar, tycker jag, är armarna och fötterna (ev. skorna.)
Armarna blir antingen för långa eller för korta.
Får öva lite.
Kommer ihåg att vi fick nån mall på bilden i 9an.
Men den har man ju så klart slarvat bort.
Lilla_Elin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-26, 22:12   #9
Phrina Phrina är inte uppkopplad

När det gäller proportioner så brukar man dela in kroppen i åtta delar, där längden på huvudet är avgörande för hur stora delarna är: en del - en huvudlängd. Alltså ungefär så här: Första delen - huvud, andra delen - hals till bröstvårta, tredje - bröstvårta till midja/navel, fjärde - midja/navel till grenen, femte - gren till lite nedanför mitten av låren, sjätte - mitt på låren till under knät, sjunde - under knät till nedredelen av vaden och åttonde - vaden till tårna. Fingerspetsarna brukar sluta på mitten av femte delen.
Jag brukar börja med att rita huvudet och mäta ut och markera de olika delarna, sen börjar jag rita kroppen. Brukar fungera.
Phrina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:14.