![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Skärningssöm?
Helt nybörjare på klädsömnad men tänkte testa en klänning till dottern lagom till julfirandet från ottobre 4/2014.
Har listat ut hur man syr rynktrådar men nästa instruktion är att sy ihop två delar med "skärningssömmen".... Vad är det för söm? Bör jag göra något speciellt? Ena delen av de som sys ihop är alltså rynkad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej!
Som jag förstått det är skärningssömmen är den söm du i det här fallet ska sy för att sy ihop det rynkade stycket med det som inte är rynkat, så det är mest ett komplicerat ord för en inte så komplicerad manöver. Jag förmodar att den del som inte är rynkad hör till livet på klänningen och att den rynkade delen hör till kjolen. Skärningssömmen är alltså den söm som kommer att ligga mellan kjolen och livet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hej och tack för svaret. Jag gissade att så var fallet men var osäker. Och jag antar att det då inte är något mer än att nåla ihop den rynkade delen ( kjolen) med livet och sedan sy en raksöm? Inga speciella val av söm på maskinen med andra ord?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Vilken söm du ska använda för att sy ihop delarna beror ju lite på vilket tyg du använder. Om tyget är stretchigt bör du använda en stretchsöm, men om det är stumt är raksöm bra. För att tyget inte ska fransa sig bör du då använda zigzag på de råa kanterna.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tusen tack!
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:10.