![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Färga syntet?
eller hur tar man bort en rostfläck?
Jag har en hemskt söt vit klänning med öljettsnörning. Öljetterna rostade av sig på tyget när jag försökte få bort en rödvinsfläck. Fick tips om att citronsyra tar bort rostfläckar men det funkade inte... ![]() Så. Finns det något annat tips på hur rostfläckar kan tas bort (det är 95% polyester, 5% elastan)? Eller om detta inte går, finns det färger som kan färga syntettyg? (har hört av en kompis att det finns men har aldrig sett det själv..) Tack på förhand!! Jennie |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Har du provat klorin? Det är inte så miljövänligt men jag hade ett gammalt nattlinne i polyester som en gammal dam haft. Hon var rökare och det hade legat säkert i 30 år och var alldeles gult. La ned det i varmt vatten med klorin och det blev som nytt. Tvättade det sedan i maskin enligt anvisning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag skulle inte använda klorin på polyester och elastan. Det finns risk att tyget blir förstört.
Kolla på tvättetiketten om det tål klorin. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
klorin på metall gör att det rostar också... tyvärr!! jag tror inte jag kan använda något blekmedel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
öljetterna rostar av kontakt med vatten. Vill du färga klänningen så består även vattenbadet av vatten... så jag vet faktiskt hur man bäst löser det hela...
Det finns fläckborttagningsmedel i vanliga mataffärer att köpa. Vid tvättmedlet.. bland annat det som det görs reklam om på tv, det rosa... skulle tro att det får öljetterna att släppa mer rost... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
humm... du menar att det inte finns någon chans? Eftersom fläckbortagningsmedlet orsakar att öljetterna rostar ännu mer? (vet inte om jag förstod dig rätt.) Tänker att rostfläckarna syns mindre om jag färgar mörkare. Men vad värdelöst att göra kläder som inte går att tvättas!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Ja, du förstod mig rätt. Helt världelöst... håller med dig om att göra kläder som inte tål vattentvätt. Står det vattentvätt på tvättrådet så bör det inte vara nga problem, men självklart kan det missas i tillverkningen. Är det en ny klänning så skulle jag gå tillbaka med den och klaga. Öljetter ska inte rosta i kontakt med vatten eller annan vätska.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:01.