![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
Guest
|
![]() Hjälp! Jag håller som bäst på att sy min första jacka/kappa i fleece och har sytt i min första långa dragkedja, men nu hände det sig att den blev "vågig". Alltså den buktar ut och buktar in om vartannat hela vägen ner! Vad kan jag göra för att den ska bli rak o snygg?? Dragkedjan är på 75 cm och det är vanligt fleecetyg...
Tack på förhand! /sabina |
![]() |
![]() |
#2 |
Forumvärd
|
Jag misstänker att det kan vara så att du har sträckt fleecetyget när du sydde på dragkedjan. När dragkedjan är stum men tyget är sträckt och stretchigt så brukar det kunna bli så, i min erfarenhet.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag hade samma problem med att sy dragkedja i tunn manchester. Lite mellanlägg som stadgar upp tyget är kanske inte fel, det funkade i alla fall för mig.
/Annika |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Svårt att strycka på ett mellanlägg på fleece, det hade annars varit det bästa. Men du kan ju sy dit ett lager av antingen underlägg eller så kan du använda ett tunnt stumt tyg.
Ett annat alternativ är att förts tråckla fast dragkjedjan förhand för att inte sträcka förmycket när man sedan syr dit den på maskin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hej!
Sy fast dragkedja i fleece är oftast ett elände ![]() Jag brukar sy en inhållningstråd i kanten. En raksöm sydd med långa stygn, som jag sen drar försiktigt i undetråd så den blir sträckt, knyt i båda ändar. Nu töjer sig inte tyget lika lätt. Fast tråckla också som Alvan skrev. innan du syr. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Guest
|
tack för alla era svar! jag löste det med enkel nålning och försiktighet. (trots att jag fick sy om och sprätta fyra gånger, dom sista pga att jag sytt dragkedjan åt fel håll.. samma sak 3 gånger! haha)
|
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:59.