![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Problem med stickningsmönster!
Hejsan!
Jag är en nybörjare på stickning och förstår inte riktigt mönstret nedan: "KOFTA: Arb stickas fram och tillbaka på rundst. Börja med det ena framst, lägg upp m till ärmen och sticka upp till axeln. Sticka det andra framst, sedan sätts de 2 framst tills och det stickas nedöver bakst. RÄTST (fram och tillbaka på st): Maskorna stickas räta på varje varv. ÖKNINGSTIPS (gäller framst): Öka på vartannat och vart 3:e v så här: sticka * 1 v utan ökn, 1 v med ökn mot mitt fram, 2 v utan ökn, 1 v med ökn mot mitt fram *, upprepa *-*. Det ökas 1 m genom att sticka 2 m i den yttersta m mot mitt fram. HÖGER FRAMST: Lägg upp 26-29-33 (36-39) m på rundst 4 med ljust grågrön. Sticka RÄTST – se förkl ovan! SAMTIDIGT på varv 2 läggs det upp 1 ny m mot mitt fram. Upprepa ökningen mot mitt fram på växelvis vartannat v och vart 3:e v - LÄS ÖKNINGSTIPS - totalt 16-18-22 (24-26) ggr = 42-47-55 (60-65) m. Efter sista ökningen stickas det 8 räta v. Arb mäter ca 11-13-15 (16-17) cm. " Det jag inte förstår är hur jag ska öka, vad betyder ökn mot mitt fram. När i stickningen ska jag göra ökningen och ska de bara göras en ökning på en maska eller flera ökningar? Snälla hjääälp! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det står lite konstigt först står det att du ska lägga upp en ny maska i kanten och sedan står det som ökningstips att. Du ökar en maska mot mitt fram, ytterst på varje framstycke omväxlande vartanat och vart tredeje varv genom att sticka 2 maskor i den yttersta maskan, en i bakre och en i främre maskbågen. Du kan välja vilket du tycker blir snyggast antingen lägger du upp en ny maska i det som blir framkanten på koftan eller så stickar du en maska 1 främre och en i bakre maskbågen. Om man utgår från den minsta storleken så har du ju 26 maskor från början och ska öka 16 gånger, det blir 42 maskor. På andra framstycket gör du det i andra kanten och sedan ska dessa framstycken träs på samma rundsticka med ökningarna mot varandra.
Lycka till! Senast redigerad av Bir den 2013-09-16 klockan 16:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
"Ökn mot mitt fram" betyder att det är nära kanten som hamnar mitt fram på magen som du ska öka.
Först lägger du upp 26 maskor (om du stickar minsta storleken; stickar du största så lägger du upp 39). Redan på nästa varv ökar du en maska i den sidan som är närmast mitt fram på magen. Sen stickar du ett varv utan ökning. Sen stickar du ett varv med ökning (fortfarande längst ut mot samma kant). Sen stickar du två varv utan ökning. Sen stickar du ett varv med ökning. OBS att nu ligger "samma sida" i andra änden på stickningen! Det kan vara praktiskt att märka ut rätt sida med något så att man inte gör fel. Sätt en säkerhetsnål en bit ner på den sidan t ex. Så fortsätter du att sticka ett eller två varv mellan varje varv med ökning (varannan gång ett varv, varannan gång två varv). Så småningom har du ökat 16 gånger (på minsta storleken) eller 26 gånger (på största) och då har du totalt 42 eller 65 maskor på stickan. Efter det ska du sticka åtta varv helt utan ökningar och vid det laget ska stickningen ha blivit 11 cm (eller 17 cm). Så ja, du ska göra flera ökningar, på samma ställe, men bara en i taget. Fråga igen om vi inte gjort oss förstådda. Målet är att du ska klara av det. Heja dig! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:07.