![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Till mina två marvin har jag en halmbädd inne i buren och deras basföda är hö. Nu undrar jag om det är någon som vet hur man förvarar halm och hö bäst. Det är nämligen så att jag upptäckte att det fanns fullt med små ohyra i halmen. Så nu vågar jag inte använda den åt mina djur eftersom marsvinen är känsliga djur. Kan man bli av med denna ohyra? Är den farlig för mina djur?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej !
Vet inte i vilken del i landet du bor , men har du frysgrader kan du ha hö /halm ute så dör nog ohyran . Men jag har inte varit med om att ohyran finns i hö /halm från början . Har du kollat dina djur ? Men testa att lägga halmen i en plastpåse , ner i frysen några timmar . Gör rent buren och använd dig av den halmen som legat i frysen . i ladugårdar ligger ju alltid halm/hö i en lada med frysgrader så det tar ingen skada . christel |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hej! Kolla att höet och halmen du köper ser fräscht ut från början. Höet ska vara grönt och halmen gul och glänsande. Det ska lukta gott och inte damma, Nu hanterar jag mest höbalar till hästar och om man kastar ner en sån från höskullen och det liksom ryker till från den så vet man att den innehåller mögel. Det känner man även på lukten och när man tar i den så känns det på ett speciellt sätt. Det är viktigt att lagra torrt, fukt är inte bra. Kassera dåligt hö och halm och skaffa nytt. Var kräsen och titta noga på det du köper.
Lycka till med dom små! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack för era svar.
Jag ska prova med att förvara höet och halmen utomhus , eftersom de är i balar så ryms det inte frysen,. Jag skulle ju visserligen kunna ta en liten del och stoppa i frysen, men det känns som att det inte räcker så länge och min frys är ganska full. Halmen är glänsande gul och höet ser grönt och fint ut. De små odjuren upptäckte jag när jag skulle sätta in ny halm åt marsvinen, så det kan inte komma från dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:28.