Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-02-20, 14:39   #1
Cekvall Cekvall är inte uppkopplad

Knappar som inte funkar på Bernina!

Jag har en bernina 1080 special står det på den. Nu är det så att var fjärde knapp i princip går inte att trycka på, dvs av de olika syinställningarna.
Är det någon som har erfarenhet av detta? kan man ordna detta själv? eller behöver man lämna in den? raksöm är den första knappen och den funkar just när man slår igång maskinen men om man byter söm och sen vill gå tillbaka till raksöm så måste jag stänga av maskinen och starta om den för att det ska funka.

Tacksam för svar!
Cekvall är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 16:25   #2
carlm carlm är inte uppkopplad

Det låter svårt att fixa själv. I alla fall om man inte har erfarenhet av att laga elektronik, eftersom det låter som felet är i kretskortet knapparna sitter på. (Kan vara en trasig komponent eller lödning.)

Beteendet ändras inte om du använt symaskinen ett bra tag så att den blivit varm? (Vilket skulle tyda på någon dålig lödning.)

(Just raksöm borde du kunna få genom att använda t.ex. sicksack med stygnbredd 0. Det går iaf på 1130 som är lik 1090)
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 17:38   #3
ninnami ninnami är inte uppkopplad

Håller med att det nog är svårt att fixa själv. Kontakta en bra repratör och hör dig för om vad det är för fel.
Har själv en 1090, som är snarlik din, och jag tycker den är helt underbar att sy på. Så att jag anser att det är värt att reparera den även om det skulle kosta en slant.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:51.