Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-10-15, 10:51   #1
Maya Maya är inte uppkopplad

Question Quiltingmaskin BSr-teknik

Hej,

Jag har sett en ny symaskin från Bernina 440QE med BSR= Bernina Stitch Regulator. Den syr alltid lika långa stygn vid frihands-quiltning ,oavsett hur fort man rör tyget.SIC!

Finns det någon som vet ,om det finns andra sy- quilt-maskiner på marknaden med samma eller liknande funktion.
Finns det någon möjlighet att köpa till en Stitchregulator och montera på en Designer I.

www.berninausa.com
Maya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-15, 10:56   #2
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad

Hej
Jag provade den på syfestivalen i våras och jag så sugen på den, men den är inte "långhalsad", jag skulle vilja ha en maskin med längre hals när jag quiltar.
Antagligen har de patent på stygnregulatorn men så småningom kanske andra hittar på något liknande på sina.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-15, 12:00   #3

Long Arm

Hej,

Det finns Long Arm quilting machines med Stich Regulator. se nedan.
Men jag hade tänkt mig antingen en påbyggnad på min egen symaskin eller en annan "vanlig symaskin med stitch regulator.

http://www.kenquilt.com/royal.html
Gammal 2005-10-15, 12:15   #4

Hej
Det finns "medium" long arm, eller vad man ska säga både av Pfaff och Janome, fast Pfaff säljer visst inte sin i Sverige än. Det är en sån jag skulle vilja ha, fast helst med stitch regulator.
Har funderat på att köpa en SuperQuilter till den vanliga maskin jag har nu
Gammal 2005-10-18, 13:01   #5

BSR och superquilter

Hej,
Finns det att köpa en superquilter på närmre håll än England?
Finns det någon som vet någon återförsäljare av HANDI-quilter.
Finns det service att få i Scandinavien?
Hälsningar
Gunilla
Gammal 2005-10-18, 14:13   #6

Det här svaret har jag fått ang Superquilter från England
he cost for the SuperQuilter is £735.99 this includes a Handbook and the canvas fabric you need for your leaders - everything you need to get set up and running. I'll email your address to my shipping agents and get an accurate shipping cost for you.Sorry, we don't have any Scandinavian dealers, not yet.

Handiquilter finns här
Quilting Together
Veld 25 5103 HD Dongen
Holland
Ph: 0013162322563
De finns på nätet också, jag sökte på Quilting Together har jag för mig.

Pastellen i Gävle ska börja sälja Little Gracie, hon ska demonstrera den på syfestivalen i Sollentuna.
Hon finns på nätet så du kan ringa och fråga.
Den står på ben så man behöver inget bord till. En superquilter skulle nog passa mig bäst eftersom jag inte har plats att ha den uppställd jämt fast det är säkert stadigare än en "lös". Jag vet inte än om jag kan åka till syfestivalen men det vore roligt att se den. Sen beror det på ekonomin också tyvärr men det skulle vara praktiskt att ha en för mindre täcken.
Gammal 2005-10-21, 09:15   #7

Hej Ann-Mari,
Tack för all information Du har gett mig.
Jag har fått svar från generalagenten i Holland avseende HQ2.
Bl.a frågade jag om skillnader mot Superquilter och Little Grace.
To answer the questions - The Handihandles for the Designer 1 and Bernina 440QE are different, this is due to the difference in the foot pedal connection, which is where the HandiHandle connects to, but also to do with the internal electronics of the different machines, so yes, it is necessary to buy 2 different handles.
The HQ2 attaches via the portable track system to your own table, so the table height is entirely up to you, this obviously affects the position of your back when quilting. The length for upto a 3.00m quilt, is also dependant on your own table size. With the other machines, they are a more fixed structure. One advantage with the HQ2 is that if you want to put it away for a period, then it takes about 5 minutes to disassemble it, and the same to get it ready again, weight wise, the HQ2 checks in at 13 kilo's, quite light compared with some other units.
Tyvärr bor jag ovan polcirkeln, dyrt att komma sig till Solentunamässan, så jag får se vilket val det blir.
Jag har också läst diskussionen om PCquilter i en Yahoogroup så nu är jag ganska förvissad om att det val man träffar får inte vara att man köper in sig ien återvändsgränd, då jag kanske senare även skaffar den maskinen.
Hälsningar
Gunilla
Gammal 2005-10-21, 10:52   #8

Hej
Träffade Kerstin på Pastellen i går och hon var inte riktigt säker på om Gracie kom hem till Syfestivalen, hon ville att jag skulle ringa och kolla innan, så gör så du också om du tänker åka.

http://quiltersreview.com/article.as...t/020311_a.asp

Här finns det recensioner av både Handi Quilter, Super quilter, Grace och Hinterberg. det var roligt att läsa dem även om det är subjektivt så är det samma dam som prövat alla fyra. Det kanske finns fler recensioner där också, har inte kollat utan skrivit ut de här fyra. Jag tyckte det stod att man kunde quilta brett med alla av dom, men jag har inte så stora täcken som tre meters bredd.
Gammal 2005-10-27, 09:59   #9

Hej,
Jag har nu beställt en Bernina440QE Bsr.
Det skall bli spännande att börja använda den så småningom.

Jah har också beställt en "curve master pressarfot" eftersom jag syr mycket oregelbundna rundade former på mina quiltar. Hoppas den uppfyller mina förväntningar.

Vad beträffar Quiltramar så är jag med i olika grupper på Yahoo, för att lyssna av ,och till sist bestämma mig. Det blir inte symässan för mig i Stockholm, däremot Hantverksmässan i Luleå den 4-6/11.
Gunilla
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:53.