![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Saknar dekorsömmar
Jag har en Husqvarna Viking Fresia 415. Den har varit jättebra och praktisk, men jag börjar sakna lite dekorationssömmar. Vad är smartast att göra? Ska jag byta min maskin mot en ny, eller ska jag köpa till en maskin? Nu har jag ju investerat i en hel del tillbehör, så det känns ju som att det är onödigt att inte kunna använda dem. Kan jag använda dem på en annan Husqvarna, som är nyare? Kan man köpa en Husqvarna billigare från England? Pundet ligger ju bra nu, men de finns ju inte hos SMD.........
Lite råd, någon?......... Kan tillägga att jag nyligen köpt en overlockmaskin, så utrymmet börjar ju bli begränsat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
En fråga: vad menar du med dekorsömmar, och vilka/vad saknar du?
Jag frågar för att jag aldrig känt behov av några dekorsömmar men däremot vissa trikåsömnar. Kanske du har mer nytta av en enkel broderimaskin? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag tycker du ska vänta och spara, så du har råd med en riktigt bra maskin med många möjligheter.
Att köpa en billig för att få några få mönstersömmar tycker jag inte är värt priset. Är du intresserad av mönstersömmar, ska du ha en maskin med många sådana och med alfabet så du kan skriva text. Sedan är det inte så ofta man använder sömmarna. Många sömmar ser fina ut på pappert men resultalt blir inte alltid så bra i verkligheten, då det ibland är svårt att vad dom föreställer. Det man har nytta av är nyttosömmarna och en stark maskin, som klarar att utföra jobbet. Det är bättre att skaffa några pressar fötter till din gamla maskin. Du kan dekorera med stråveck. Det kan bli dekorativ att sy fast ett smalt sidenband med 3 stegs zigsack med tråd i avvikande färg. Sy fast spets, m.m. lite tips undertiden du sparar och väntar på din nya symaskin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
De tipsen tar jag åt mig även om det inte var riktat till mig - Tackar!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag är inte riktigt säker på att Husq funkar som förr men då fanns det 2 (?) olika linjer med maskiner och pressarfötter och även spolar passar i varje linje.
Vill du inte ha kvar din maskin finns ju antingen möjligheten att lämna in den när du kiöper ny eller sälja den själv på blocket eller dyl. Jag tillhör kanske dem som använder mina dekorsömmar regelbundet, dock inte alla... Jag syr gärna en dekorsöm ton i ton på ett linneplagg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Varför köpa en husqvarna? Troligtvis passar ändå inte dina gamla fötter och spolar. Husqvarna har till och med idag olika fötter och spolar på olika modeller. Husqvarna är inte längre bäst. utan det finns andra märken som är lika bra och kanske bättre.
Du för mycket mera maskin och sömmar för pengarna om du köper Brother, och du får tillgång till massor av pressarfötter och tillbehör, till hyfsade priser. Både Elnas och Janomes tillbehör brukar passa Brothermaskinerna. Brother maskinerna är lätta att sköta och användarvänliga. Jag själv gillar Janome och Brothers maskiner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Kanske köpa gammal Husqvarna 2000-maskin med alla mönsterkammar? Det blir ganska många sömmar till slut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Tack för all info och tips. Du bila, gav mig ju så bra tips på overlocken också. Där köpte jag ju en Brother 3034D, efter tips från dig. Jag är jättenöjd med den. Om jag ska köpa en Brother istället, kan jag ju handla från England igen : )
Något tips på en lagom bra Brother? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
är det mönstersömmar du är ute efter så får du kolla upp vad som finns på de olika maskinerna
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Brother Inovis 50 med 135 olika sömmar eller 350SE med 294 sömmar eller 550SE med 429 stycken.. Jag hade en NV 400 en gång i tiden den påminner mycket om 350 SE. Den jag hade gick att programera så man kunde blanda olika mönstersömmar. Jag gillade den mycket den var lättsydd och mycket trevlig. När jag köpte min stora broderimaskin sålde jag den till en kompis vilket jag har ångrat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:21.