Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-02-06, 10:53   #1
laura laura är inte uppkopplad

babyfilt

Har aldrig quiltat förut men har verkligen lust att göra ett försök. Tänkte göra en babyfilt. Min fråga är: Måste man använda vadd emellan eller kan man använda fleece i stället. Jag undrar, för jag skulle vilja att filten inte var för "stel" utan blir följsam, om ni förstår..... Hur gör ni?
laura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-06, 11:40   #2
bila bila är inte uppkopplad

Inlägget dök upp två gånger. Måste skriva något för att ta bort det ena.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-06, 11:44   #3

Flies fungerar utmärkt. Jag brukar använda ikeas ljusblå filt för 10 kr i väskor och sånt. Väskorna blir stadiga. Lite stelt blir det. Jag tycker att du testar på en bit och ser hur det blir. Sedan handlar det om vad du ska ha täcket till, ska använda det till en barnsäng, eller hänga upp det på väggen eller hänga över en soffa eller dylikt. Detta påverkar också hur stelt du vill ha det. Vill du ha ett mjukt täckte är nog vadd det bästa alternativet. Vadd finns i många olika tjocklekar och kvaliteter.

Vadden (flies, bordsfilt) gör att styngen du syr sjunker ned och ger en fluffigare yta. Ju tjockare vadd ju fluffare blir det.

Innan du böjar på babytäcket tycker jag att du ska öva och testa dig fram, så att du hanterar tekniken innan du ger dig på något större. Detta gör att du lyckas bättre med babytäcket.

Noggrannhet vi till skärning av bitarna och exakt sömnsmån underlättar kolossalt mycket.
Fundera på om du vill använda inch eller cm. Inch är det stora internationella måttenheten när det gäller quilting. Ett bra hjälpmedel att få sömmar exakta är 1/4 foten, använder du cm så måste du lägga till 0.64 cm, vilket jag tycker är jättekrångligt.
Walkingfoten är jättebra när du syr ihop flera lager av olika material, den gör att tyget matas både upp till och ned till. Har du en maskin med övermating så använd den i stället.
Gammal 2013-02-06, 19:15   #4

Tack för hjälpen! Jag får nog inte ha för bråttom och testa med fleece och vadd för att se skillnaden. Jag har gjort ett litet försök att quilta förut och jag tycker att det är svårt att få det lika fint på undersidan som på framsidan. Svårt att få undertyget helt plant...... Måste man sträcka undertyget jättemycket???
Gammal 2013-02-06, 20:31   #5

Du måste nåla noga. När du syr ihop lagren så använd walkingfoten, annars drar gärna tyget i olika riktingar, och resultat blir buckligt.
Där viktigt att alla lager ligger helt plant. Sträcker du något lager mer så när spsänning har släppt drar det ihop sig och resultat blir buckligt.
Gammal 2013-02-19, 18:25   #6

Nu har jag kommit så långt att jag har sytt ihop rutorna för babyfilten. Har köpt en bit fleece för baksidan och vadd. Jag undrar nu om vad som är lättast för en nybörjare. Har läst att man kan sy ihop fram- och baksidan ihop, lämna en öppning, vända in och ut och stoppa vadden genom öppningen (för att slippa sy en kant). Men quiltar man då sedan??? Funkar det att quilta då? Eller vad rekommenderar ni? Är det bättre att sy en riktig kant? Men quiltar man alltid genom de tre lager? Ja, ni hör, en riktig nybörjare......
Gammal 2013-02-19, 19:56   #7
strumpan strumpan är inte uppkopplad

babyfilt

Man quiltar alltid genom alla lagren. Du kan ocksâ hâlla ihop lagen med att knyta knutar och lämna ändarna 1-2 cm lânga som dekoration. Man brukar quilta först, skära den fyrkantig eller scallop och sedan sy kanten.
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:19.