![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
missfärgning från svart polyester!
Hej!
Jag har ett par byxor som är svarta och vita, bomull/polyesterblandning. det är en blank polyesteryta utåt, och bomull inuti då alltså. Det svarta har nu färgat av sig på det vita, och jag har testat allt jag kan komma på för att få bort det, men går inte! Hur gör man när detta sker? Har testat att tvätta det i hög värme med vanish och vittvätt men bara resulterat i att det svarta lossnade på sina ställen och det blev vita blev helt grått istället. /Suddén |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
har du prövat med att spraya med Ta Bort? Det har hjälpt bätttre än vanish på fläckar för mig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Det jag kom att tänka på är blekmedel. Vad jag läst så är sådana effektiva på bomull, men inte på polyester, så då borde det finnas en chans att det grå blir vitare.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Eftesom polyesterfibern inte är vit från början utan måste färgas så kan blekning av vita polyestertyger ge ett grått (eller gråblått) resultat. Jag skulle tippa på att det är det som hänt, snarare än att det svarta färgat av sig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Nej vad som har skett är att det svarta tyget har färgat av sig på det vita när det legat vikt. Jag har testat remol blekmedel,klorin, sprit, bensin, tvål, diskmedel, vanish och vit-tvätt och ingenting funkar!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
jag brukar doppa bomultopps i klorin och badda fläcken med den men om klorinet inte funkar så har den blivit "avfärgad". Det bästa skulle vara om du köpte svart färg,lämplig för just den typen av tyg och färga hela plagget svart.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Länktips
Jag har flera gånger hittat bra, användbara tips på denna sida!
Men måste erkänna att jag inte orkade titta igenom hela listan med rubriker - som är lååång! Bifogar länken här: http://www.dopguiden.se/gordetsjalv/husmorstips.html |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:58.