Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-09-03, 11:29   #1
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad

Hjalp!!

Okay, sa jag har suttit och sytt fast paljetter nu pa min brudklanning. jag markte pa ett stalle att det inte blivit som jag ville, sa jag sprattade upp det och dessvarre , konstigt nog, hur vet jag inte, har traden fargat av sig?? Jag anvander poljester trad i rott, pa min vit/svarta klanning, och det va ju givetvis pa det vita det syns. jag forstar dock inte hur det hande, for jag har sprattat forut men da har det inte blivit nagot. man ser roda flackar, sma men det ar tydligt eftersom det ar vid byst omradet, som roda prickar, lite sma "streck" liksom. ahja, i vilket fall som helst, hur far jag bort detta?? Kanner lite panik, har jobbat sa mycket pa den, och varit sa forsiktig o allt for att den inte ska bli smutsig pa nagot vis o sa hander detta.. hjalp snalla!! Finns det nagot som kan ta bort dessa "flackar" eller missfargingar?
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-03, 12:11   #2
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad

Jag har sett brudklänningar färgade av både tråd, pärlor och en gång helt rosasprickig av dold markeringspenna som kom fram vid press.
Det är aldrig roligt och syns ofta somdu sger ganska väl då det ofta är precis över bysten.

Jag kan tänka mig att du fått din färgning av tråden om det råkat komma vatten på klänningen, eller om du pressat och det blivit fuktigt.

Jag skulle testa med att dutta lite Vanisch på märkena med en torkduk och sedan torka efter med en ren fukdad duk (för att undvika färgringar). Testa först på den mest undangömda fläcken för att se hur det fungerar.

Annas så kanske du kan dölja problemet med att brodera dit pärlor igen - hällre lite felplacerade pärlor än färgfläckar.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-03, 13:07   #3

Ja jag har inte strukit klanningnen och jag har varit mega noga med att det ska vara tork och rent dar jag sitter och syr. kan va nar jag tratt traden pa nalen? jag ska prova det du sager, annars far jag kanske lagga till lite mer paljetter dar, pa bada sidorna, men jag kan inte se det framfor mig hur det kan bli snyggt. jag far dock inskaffa vanish for det har jag inte, anvander bara vanligt tvatt medel.
jag tankte diskmedel, nagon sa det till mig att det tar bort flackar bra, men vagar ju inget pa klanningen.
jag ritade ju aldrig pa tyget, jag nalade upp hela monstret sa jag vet att det inte ar fran en markeringpenna. =P
Gammal 2011-09-03, 18:01   #4
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad

Oj! kom på att jag inte frågade vilket material din klänning är sydd i!
Är det siden så ska du vara frsiktig. då skulle jag ta den till en kemtvätt du litar på och inte försöka något själv.

Är den däremot polyester så borde det inte vara några som helst problem med punktbortagning.

Du skulle även kunna ringa till närmsta brudbutik och höra med dem hur de brukar göra - finns säkert flera olika sätt.

Vi svarade ofta på liknande frågor från oroliga personer som inte hade köpt klänningen i butiken där jag jobbade. (Tillhör god sevice att hjälpa även ikkekunder tycker jag.)
Eller kanske höra om kemtvätten har några bra knep.

men vi körde som sagt i stort sätt alltid med Vanisch - "Lita på rosa"
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-03, 21:14   #5

jag kan ju saga som sa att det ar ju inte akta siden tyg, men det ser ut som det, vet inte vad materialet heter for det sag jag inte. jag valde det for det sag ut som siden fast va mycket billigare.
jag ska se om jag vagar prova lite sjalv, jag har aldrig gatt till kemtvatt forut.
Gammal 2011-09-03, 21:34   #6
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad

Du kan ju ta en provbit av tyget och göra fläckar på som du kan prova ta bort... så slipper du experimentera med klänningen.

Vilken färg hade förresten paljetterna? Kanske färgen kommer från dem? Jag tycker att färgen på dem inte sitter sådär jättebra.

hm... inte äkta siden... syntet då. Det kan ju gulna av blekande medel.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-04, 19:08   #7

fargen kommer inte fran paljetterna, for det sens att det ar fran traden, det ar endast rott dar nalen gatt ner i tyget liksom, o sa, svart att forklara, men jag tror inte jag kan ta en bild pa det med min kamera sa det blir tydligt nog. paljetterna ar roda, precis som traden.
Jag ska se om jag kan lyckas missfarga en provbit. jag tyckte bara de va sa konstigt, eftersom jag fatt spratta nagra ganger nar jag sytt dit paljetterna for de inte satt som jag ville, men da har det inte synts nagot alls.
Gammal 2011-09-12, 07:32   #8

jag har forsokt att farga av en bit tyg med traden, men jag far det inte till att funka! Ar det inte typiskt att det farade sig pa tyget men inte pa stuvbiten? Vad gor jag nu?
Gammal 2011-09-13, 08:11   #9

Citat:
Dragon skrev: Visa inlägg
jag har forsokt att farga av en bit tyg med traden, men jag far det inte till att funka! Ar det inte typiskt att det farade sig pa tyget men inte pa stuvbiten? Vad gor jag nu?
Mysko.... hm... och du har gjort likadant som när du sydde på klänningen? Har du kanske blött tråden lite så det blev fläckar? Det borde väl inte påverka tycker jag... Har du haft paljetter med i missfärgningsförsöket? Om inte så misstänker jag paljetterna i alla fall.
Gammal 2011-09-16, 12:24   #10

Ja jag provade precis som med klanningen men av nagon anledning gick de inte att farga av pa provlappen!

Men jag provade, med tops, tomteskur och lite vatten blandat, gnuggade det pa flackarna. Det gick bort, men vattnet spred det lite, sa jag fick gnugga lite till, och tog en ren torr trasa att torka med, sa gick allt bra, sa nu syns det ingenting =))
Gammal 2011-09-17, 13:26   #11

Citat:
Dragon skrev: Visa inlägg
Ja jag provade precis som med klanningen men av nagon anledning gick de inte att farga av pa provlappen!

Men jag provade, med tops, tomteskur och lite vatten blandat, gnuggade det pa flackarna. Det gick bort, men vattnet spred det lite, sa jag fick gnugga lite till, och tog en ren torr trasa att torka med, sa gick allt bra, sa nu syns det ingenting =))

Så bra

Hm... ett lite senkommet tips - tänkte inte på det förrän nu när du säger att det spred sig... ursäkta. ...men du eller någon annan kanske har nytta av det i framtiden.
-Det kan vara bra att ha något sugande under som tar upp fläcken man behandlar. Läskpapper är bra till sån´t. Man ryver av en liten bit och slänger den sedan. Man ska inte använda ett ark och flytta tyget på det medan man arbetar bort fläcken. Då kan man få fler fläckar.
Gammal 2011-09-17, 14:37   #12

Ah, de visste ja inte. Ne de slog mig inte foran jag provade att gnugga bort flacken med en tops o sag att de spred sig lite, sa jag hamtade ju klart en handduk till hjalp sedan. jag ar i alla fall glad att de loste sig, fick lite panik ! haha
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:37.